Welcome To My Life...

Wednesday, July 4, 2018

Piala Dunia FIFA 2018 -- Pusingan Kedua

Assalamualaikum.

16 pasukan telah beradu kekuatan untuk merebut lapan slot di pusingan suku akhir. Beberapa keputusan menarik dapat disaksikan. Pilihan-pilihan utama terus mara kecuali....

Berikut adalah ulasan ringkas untuk setiap perlawanan dalam pusingan kedua.


URUGUAY 2-1 PORTUGAL

Uruguay mengekalkan rekod pertahanan baik walaupun dibolosi buat pertama kali selepas empat perlawanan. Dua gol Edinson Cavani cukup untuk menyingkirkan juara Euro 2016. Portugal menguasai perlawanan dengan 62% penguasaan bola, 20 percubaan ke arah gol dan 10 sepakan penjuru tetapi tidak dapat diterjemahkan kepada kemenangan. Keampuhan benteng Uruguay mengecewakan Portugal dan Cristiano Ronaldo.

-----

PERANCIS 4-3 ARGENTINA

Perlawanan dengan jumlah jaringan terbanyak untuk pusingan kedua. Terikat 1-1 ketika rehat separuh masa, Argentina mendahului di awal babak kedua tetapi Perancis berjaya bangkit dengan rembatan cantik Benjamin Pavard dan dua gol daripada Kylian Mbappe. Argentina mencatat 59% penguasaan bola. Bahagian serangan Perancis bukanlah terlalu hebat tetapi sebenarnya pertahanan Argentina yang terlalu longgar. Lionel Messi pastinya kecewa kerana pasukannya tidak dapat membantu Messi mencapai impian. 

-----

BRAZIL 2-0 MEXICO

Perlawanan yang seimbang. Brazil membuktikan status mereka sebagai pilihan utama selepas satu demi satu pilihan tersingkir. Kemenangan ini adalah kemenangan 2-0 ketiga berturut-turut untuk skuad bimbingan Tite selepas terikat satu sama dengan Switzerland dalam perlawanan pembukaan. Neymar membuktikan dialah ayam tambatan Brazil dengan meledak satu gol dan mencipta gol kedua jaringan Roberto Firmino. 

-----

BELGIUM 3-2 JEPUN

Belgium menjadi hanya satu daripada dua pasukan (selain Uruguay) yang masih kekal dengan rekod kemenangan 100%. Dan cara mereka melakukannya menunjukkan karakter sang juara. Selepas babak pertama tamat tanpa sebarang jaringan, Jepun menyentak semangat Belgium dengan dua gol jaringan Genki Haraguchi dan Takashi Inui. 48 tahun berlalu sejak Jerman bangkit dari ketinggalan 2-0 dan memenangi perlawanan pusingan kalah mati dalam Piala Dunia. Belgium berjaya bangkit dengan tandukan Jan Vertonghen serta Marouane Fellaini untuk mengikat kedudukan. Serangan kilat yang disempurnakan Nacer Chadli dalam masa kecederaan berjaya mengelak masa tambahan dan membawa Belgium bertemu Brazil. 

-----

SEPANYOL 1-1 RUSIA (penalti 3-4)

Bekas juara edisi 2010, Sepanyol tersungkur walaupun mendominasi 74% penguasaan bola dan melakukan 1029 hantaran bola (hampir lima kali ganda berbanding hantaran Rusia). Namun, ketiadaan idea kreatif membantutkan serangan Sepanyol yang gagal menembusi benteng Rusia. Hakikatnya, kedua-dua gol dalam perlawanan ini dijaringkan oleh pemain Rusia. Gol Sepanyol berpunca daripada jaringan sendiri Sergei Ignashevich. Tuan rumah meneruskan kisah pari-pari mereka.

-----

CROATIA 1-1 DENMARK (penalti 3-2)

Croatia gagal mencatat kemenangan keempat berturut-turut. Croatia tersentak apabila Mathias Jorgensen meletakkan Denmark di depan seawal minit pertama. Selepas jaringan penyamaan daripada Mario Mandzukic, kedua-dua pasukan gagal menambah jaringan sehingga tamat masa tambahan. Croatia sebenarnya hampir dapat mengelak penentuan sepakan penalti tetapi Luka Modric gagal menyempurnakan sepakan penalti pada minit terakhir masa tambahan. Kasper Schmeichel meneruskan kecemerlangan dengan menyelamatkan dua lagi sepakan penalti. Namun kecemerlangan Danijel Subasic menghalang tiga sepakan penalti Denmark membawa Croatia melangkah semakin hampir untuk mengulangi pencapaian terbaik mereka mara ke separuh akhir dalam edisi 1998.

-----

SWEDEN 1-0 SWITZERLAND

Sweden menjadi salah satu daripada hanya tiga pasukan yang tidak dibolosi dalam tiga per empat perlawanan (selain Brazil dan Uruguay). Barisan pertahanan Sweden hanya ditembusi dua kali dalam perlawanan menentang juara 2014, Jerman di peringkat kumpulan. 64% penguasaan bola Switzerland tidak membantu mereka ketika ledakan Emil Forsberg membantu Sweden untuk membuat perhitungan dengan England.

-----

COLOMBIA 1-1 ENGLAND (penalti 3-4)

Perlawanan yang seimbang. Harry Kane meledak gol keenam peribadi dalam edisi kali ini untuk mengukuhkan kedudukan di takhta penjaring terbanyak. Kane menyempurnakan sepakan penalti untuk satu lagi gol mudah. Colombia terpaksa menanti sehingga masa kecederaan untuk mengheret England ke masa tambahan. Yerry Mina menjaringkan gol menerusi tandukan dalam perlawanan ketiga berturut-turut. England yang tidak bernasib baik dalam penentuan sepakan penalti dalam edisi-edisi yang lalu mengubah sejarah mereka dengan mencatat kemenangan kali pertama.

-------------

Empat perlawanan suku akhir yang ditunggu-tunggu para peminat bola sepak di seluruh dunia. Jadual pusingan suku akhir (waktu Malaysia).

Jumaat (6 Julai)
Uruguay vs Perancis (10 malam)

Sabtu (7 Julai)
Brazil vs Belgium (2 pagi)
Sweden vs England (10 malam)

Ahad (8 Julai)
Rusia vs Croatia (2 pagi)

Previu semua perlawanan dalam entri akan datang.



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif