Welcome To My Life...

Wednesday, July 4, 2018

Previu Suku Akhir Piala Dunia FIFA 2018

Assalamualaikum.

Previu Pusingan Suku Akhir (Bahagian 1)

Selepas tamat lapan perlawanan pusingan kedua, tinggallah lapan pasukan yang akan merebut piala keagungan sukan bola sepak. 

Tiada lagi pasukan daripada Kumpulan B dan Kumpulan H. Manakala Kumpulan A dan Kumpulan G masih mempunyai dua wakil. Daripada 8 pasukan ini: enam pasukan dari benua Eropah (konfederasi UEFA) dan baki dua lagi dari benua Amerika Selatan (CONMEBOL). Berikut adalah analisis pasukan yang layak berbanding jumlah pasukan asal dari setiap konfederasi semasa pertandingan bermula:

AFC: 0 daripada 5
CAF: 0 daripada 5 
CONCACAF: 0 daripada 3
CONMEBOL: 2 daripada 5
UEFA: 6 daripada 14


Daripada carta 10 pasukan terbaik ranking dunia, hanya TIGA pasukan yang tinggal antara lapan pasukan di suku akhir. Chile (ranking 9) langsung tidak layak. Pasukan nombor satu dunia dan penyandang juara, Jerman, mengetuai pasukan-pasukan dalam kelompok 10 terbaik yang tersingkir diikuti Portugal, Argentina, Switzerland, Poland, dan Sepanyol. 

Berikut adalah carta lapan pasukan yang masih tinggal (ranking dunia pada Oktober 2017 dalam kurungan):


Hanya Belgium dan Uruguay masih kekal dengan rekod kemenangan 100%. Tiga pasukan: Croatia, England dan Rusia terpaksa mengharungi masa tambahan dan penentuan sepakan penalti untuk layak. Croatia dan Rusia akan berentap sesama sendiri untuk merebut slot ke separuh akhir.

Belgium memiliki jumlah jaringan terbesar dengan 12 gol, diikuti oleh England dan Rusia (9). Uruguay dan Brazil memiliki rekod pertahanan terbaik (hanya dibolosi satu gol), diikuti oleh Croatia dan Sweden (2 gol). Uruguay, Brazil dan Sweden berkongsi rekod tidak dibolosi dalam 75% perlawanan mereka (3 daripada 4). 

Belgium juga memiliki jurang terbesar antara gol yang dijaringkan dan gol yang membolosi gawang mereka (+8). Itulah sebabnya Belgium berada di takhta carta.

Previu pertembungan antara pasukan akan disambung dalam Bahagian 2. 



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif