Welcome To My Life...

Friday, July 6, 2018

Previu Suku Akhir Piala Dunia FIFA 2018 #2

Assalamualaikum.

Menjelang perlawanan suku akhir antara lapan pasukan yang tinggal, kita akan lihat peluang antara pasukan. Sebelum itu, kita lihat dulu nasib-nasib pasukan pilihan di awal pertadingan.


Daripada 8 pilihan hangat semasa pertandingan bermula, empat telah tersingkir. Jerman menjadi satu-satunya pasukan yang ditendang di peringkat kumpulan walaupun berstatus juara bertahan. Sepanyol, Argentina, dan Portugal tersungkur di halangan seterusnya. 


Berikut adalah previu ringkas untuk empat perlawanan suku akhir:

------------------------

Bracket kiri

(1A-1C) Uruguay vs Perancis
Ranking dunia (7 Jun 2018): 14-7

Uruguay memiliki rekod pertahanan yang lebih baik berbanding Perancis, tetapi Perancis boleh dikatakan ujian sebenar yang pertama untuk benteng Uruguay. Mereka menjaringkan jumlah gol yang sama. Namun ketika Uruguay mengharapkan sentuhan magis daripada Luis Suarez dan Edinson Cavani, beban jaringan Perancis dikongsi oleh beberapa orang pemain. Barisan tengah Perancis mungkin akan mendominasi permainan.

---

(1E-1G) Brazil vs Belgium
Ranking dunia (7 Jun 2018): 2-3

Malang sekali dua pasukan dengan ranking dunia tertinggi (dan mungkin dua pasukan dengan permainan terbaik) perlu berentap seawal pusingan suku akhir. Brazil memiliki pertahanan yang mantap dengan hanya dibolosi satu gol. Namun lawannya bukan calang-calang. Belgium memiliki rekod serangan terbaik antara semua lapan pasukan dengan 12 gol telah dijaringkan. Perlawanan ini mungkin menjadi satu perlawanan terbuka yang menghiburkan, atau kedua-dua pasukan mengambil pendekatan selamat.

------

Bracket kanan

(2A-1D) Rusia vs Croatia
Ranking dunia (7 Jun 2018): 70-20

Rusia di ranking dunia terendah (46 tangga di bawah Sweden) antara lapan pasukan yang tinggal. Semangat tuan rumah mendokong Rusia mengejutkan Sepanyol di pusingan kedua. Croatia memiliki barisan pertahanan yang jauh lebih baik. Barisan Croatia juga sangat seimbang di semua bahagian. Apa yang tidak dimiliki Sepanyol mungkin dimiliki Croatia dan itu akan menyingkirkan tuan rumah daripada pertandingan ini.

---

(1F-2G) Sweden vs England
Ranking dunia (7 Jun 2018): 24-12

Perlawanan yang seimbang. Sweden mengejutkan semua pemerhati apabila memenangi Kumpulan F dan mereka masih lagi bertahan. Kunci kemenangan Sweden adalah disiplin pertahanan. Dan bukan itu saja, Sweden juga memiliki barisan yang kekuatannya seimbang di semua bahagian. England dikatakan semakin positif melihat satu demi satu pasukan pilihan disingkirkan. Namun, impian mereka untuk membawa pulang Piala Dunia selepas 52 tahun mungkin tidak kesampaian, sekali lagi.

--------------------------

Ramalan perlawanan separuh akhir:

Uruguay vs Belgium
Croatia vs Sweden 



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif