Welcome To My Life...

Sunday, July 8, 2018

Tengkujuh

Assalamualaikum.

Seantero dunia kecoh dengan berita 12 remaja Thailand dan seorang jurulatih bola sepak yang terperangkap dalam Gua Tham Luang di Chiang Rai, Thailand sejak dua minggu lepas. Gua yang mereka masuki ketika hujan lebat telah dinaiki air dan membuatkan mereka tidak dapat keluar. 

Pasukan penyelam tentera laut Thailand dan pakar penyelam dari seluruh dunia telah memasuki kawasan tersebut untuk menghantar bantuan dan melakukan tinjauan. Berikut adalah pilihan cara untuk misi menyelamat.


Penulis teringat pengalaman masuk ke Gua Tempurung ketika cuti semester bersama rakan-rakan. Penulis dan rakan-rakan memilih pakej ekstrem di mana kami dibawa mengelilingi gua melalui jalan yang berliku dan penuh ranjau termasuklah ruang-ruang sempit dan gelap. Penulis yang fobia dengan ruang sempit masih ingat perasaan ketika itu. Perasaan takut akan dihempap gua yang runtuh dan tiada siapa yang akan dapat menyelamatkan.

Banjir di dalam gua menyukarkan lagi usaha membawa mangsa keluar. Jika mahu menebuk gua (rujuk gambar di atas), ia boleh memakan masa selama dua bulan. Pilihan ketiga pula adalah menanti musim monsun berakhir beberapa bulan lagi.

Kemas kini: Ketika entri ini ditulis, dua remaja lelaki telah berjaya dikeluarkan kerana air mulai surut. Misi menyelamat besar dimulakan pada tarikh 8 Julai 2018. 

Ujian yang diberikan Allah adalah sebagai iktibar untuk kita renungi. Allahuakbar.

Kemas kini #2: Sehingga tengah malam 8 Julai 2018, enam orang mangsa telah berjaya dikeluarkan dalam 'Misi Mustahil'. 



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif