Welcome To My Life...

Sunday, November 26, 2017

Dendam Terlerai

Assalamualaikum.

Alhamdulillah, baru sampai bumi Seremban selepas cuti rehat seminggu di kampung halaman bersama famili tercinta. 

Rasanya dah lama tak menulis tentang perkembangan dunia badminton walaupun masih mengikuti rapat di halaman Facebook. Akhir-akhir ini begitu susah nak melihat pemain Malaysia beraksi di final peringkat tinggi iaitu Kejohanan Siri Super. Kebetulan Dato' Lee Chong Wei baru saja berjaya. Hari ini memang istimewa.

Keputusan penuh Siri Super Terbuka Hong Kong 2017:

XD: Zheng Siwei/Huang Yaqiong (China) vs Mathias Christiansen/Christinna Pedersen (Denmark) 21-15 21-13

WD: Chen Qingchen/Jia Yifan (China) vs Apriyani Rahayu/Greysia Polii (Indonesia) 14-21 21-16 21-15

WS: Tai Tzu Ying (Taiwan) vs PV Sindhu (India) 21-18 21-18

MD: Marcus Gideon/Kevin Sanjaya (Indonesia) vs Mads Conrad/Mads Pieler 21-12 21-18

MS: Lee Chong Wei (Malaysia) vs Chen Long (China) 21-14 21-19

--------------------

Dua gandingan baru bertemu dalam final beregu campuran menyaksikan kemenangan berpihak kepada pasangan China dengan straight set. Zheng Siwei yang berpasangan dengan Chen Qingchen sebelum ini mengalahkan Christinna Pedersen yang sebelum ini pernah bergandingan dengan Joachim Fischer.

Beregu muda China, Chen Qingchen dan Jia Yifan menundukkan beregu dari Indonesia dalam pertarungan sengit. Chen Qingchen kini boleh dikatakan ratu beregu China untuk beberapa tahun akan datang. Indonesia mempunyai masa depan cerah jika pemain mudanya, Apriyani Rahayu dapat memenuhi potensi untuk menjadi pakar beregu.

Ratu badminton dunia dari Taiwan, Tai Tzu Ying yang baru kembali pulih dari kecederaan bahu menang straight set ke atas musuh tradisi dari India yang sedang meningkat naik. Acara perseorangan wanita dilihat seimbang pada tahun ini dengan adanya saingan dari Ratchanok Intanon (Thailand), Akane Yamaguchi dan Nozomi Okuhara (Jepun), Sung Ji Hyun (Korea Selatan), Chen Yufei serta He Bingjiao (China), Saina Nehwal (India), dan juara Olimpik, Carolina Marin (Sepanyol).

Acara beregu lelaki terus didominasi pasangan Indonesia, Marcus Gideon/Kevin Sanjaya yang digelar 'Minions' oleh para peminat mereka. Marcus/Kevin menumbangkan beregu Denmark dalam final untuk melengkapkan tahun yang cemerlang bagi mereka. 

Final acara perseorangan lelaki paling ditunggu-tunggu. Pertemuan ulangan final Sukan Olimpik Rio 2016. Chen Long dalam mood terbaik selepas merangkul kejuaraan Terbuka China minggu lepas dengan mengalahkan juara dunia, Viktor Axelsen dari Denmark. Lee Chong Wei pula mara ke perlawanan akhir selepas beberapa kali terkandas di pusingan awal tahun ini.

Wira Malaysia ini ternyata di tahap terbaik. Selepas menundukkan Shi Yuqi (yang menyingkirkan Lin Dan), Dato' Lee membalas kekalahannya di Brazil dengan kemenangan straight set. Walaupun tiada pingat emas Olimpik menjadi taruhan dan kejuaraan Terbuka Hong Kong ini tidak sebesar prestij Olimpik, kemenangan ini penting untuk moral Dato' Lee.

Tahniah Lee Chong Wei. 

Keyboard off



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif