Friday, January 2, 2015

Andalus

Assalamualaikum.
 
Salam Tahun Baru Masihi. 
 
Azam tahun baru aku termasuklah nak menulis dengan lebih kerap di blog yang dah lama bersawang lantaran kesibukan dalam bidang perubatan. Masa terluang sebenarnya banyak tetapi dihabiskan dengan menonton filem. Hmm, tahun ni aku rasa nak luangkan sikit masa untuk menaip. Walaupun pendek, biar ringkas. Tapi isinya padat dan jelas.
 
Entri pertama 2015, Andalus.
 
1 Januari 1492. Detik keramat jatuhnya Andalus (kini Sepanyol) menjadi jajahan Islam. Inilah antara detik-detik kegemilangan yang menjadi kebanggaan tamadun Islam selain zaman keemasan Abbasiyah dan penaklukan Konstantinopel (kini Istanbul) oleh Sultan Muhammad al-Fateh.
 
Cukupkah kita hanya bangga dengan kejayaan nenek moyang kita? Layakkah kita sekadar bermegah dengan kehebatan datuk-datuk kita ketika orang kafir begitu angkuh memijak saudara-saudara seagama kita di seluruh dunia?
 
Inilah sindrom wahan (cintakan dunia dan takut akan mati) yang ditanam dalam minda anak-anak muda Islam menerusi perang saraf yang dirancang beratus tahun sehingga mereka yakin 'tidak akan gagal'. Yakinlah kita yang beriman dengan enam rukun iman bahawa keyakinan mereka tidak berasas kukuh kerna Islam pasti bangkit menguasai dunia. 
 
Kisah Andalus dan Konstantinopel akan berulang semula.
 
 

No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif