Sunday, August 23, 2015

Seri Tapi Kalah

Assalamualaikum..

Pasukan kesayangan aku, Manchester United, baru saja seri tanpa jaringan (0-0) dengan kelab Newcastle tadi. Walaupun seri, tapi rasanya seperti kekalahan. Aku lebih suka menang dengan gol hasil satu percubaan tepat berbanding keputusan seri dengan beberapa percubaan tepat yang tidak membuahkan hasil.

Mengecewakan. Keputusan ini diharap dapat membuka mata Louis Van Gaal yang terus berdegil untuk tidak membeli penyerang baru. Permainan berpasukan Manchester United sudah menunjukkan peningkatan. Penguasaan bola 70% bukanlah sesuatu yang buruk. Begitu juga serangan bertali arus yang mengasak kubu lawan bertubi-tubi.

Namun, di sebalik dominasi itu, hakikatnya bola sepak bukanlah sukan yang dimenangi dengan menguasai permainan. Sebaliknya, pasukan yang menjaringkan sekurang-kurangnya lebih satu gol baru berhak keluar sebagai pemenang.

Manchester United masih mengekalkan rekod tanpa kalah selepas empat perlawanan sebagai nota positif. Permainan juga semakin baik. Jika diteruskan aksi menyerang dalam perlawanan kedua play-off menentang Club Brugge di tempat lawan, sudah pasti gol dan Manchester United hanya dijarakkan masa. 

Hakikat Manchester United memerlukan penyerang berkualiti sebelum tempoh perpindahan tamat tidak dapat dinafikan. Masih ada seminggu lebih untuk Louis Van Gaal dan Ed Woodward berbuat demikian atau usaha untuk mencabar kejuaraan liga agak sukar. Masa semakin suntuk,




No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif