Welcome To My Life...

Saturday, May 11, 2019

Triple Miracle

Assalamualaikum.

Triple miracle happened in football, and all happened in the space of 24 hours.

Keajaiban adalah sesuatu yang dirasakan mustahil sebelum berlaku. Bola sepak tidak kurang rancak dengan keajaiban. Dan dalam tempoh 24 jam saja, tiga keajaiban terjadi di Eropah dan Asia.

-----------

Liverpool 4-0 Barcelona

This is Anfield! Itulah laungan para penyokong tuan rumah yang menyaksikan sesuatu yang amat dahsyat. Sebelum perlawanan, sukar untuk mengatakan Barcelona akan bertandang dan dibelasah. Barcelona hadir dari Sepanyol dengan kekuatan maksima manakala Liverpool tempang dengan kecederaan dua ayam tambatan, Mohamed Salah dan Roberto Firmino yang membentuk trio pemusnah bersama Sadio Mane.

Pengurus, Jurgen Klopp memulakan perlawanan semalam dengan Xherdan Shaqiri dan Divock Origi di tempat Salah dan Firmino. Untuk rekod, Liverpool juga ketinggalan secara agregat selepas tewas 3-0 di tempat lawan dalam perlawanan pertama. Liverpool memerlukan tiga gol tanpa balas untuk mengheret perlawanan ke masa tambahan. Atau kemenangan 'hampir mustahil' 4-0. Jika satu gol dijaringkan Barcelona, Liverpool tidak boleh seri secara agregat lagi (peraturan gol di tempat lawan) dan memerlukan sekurang-kurangnya lima gol untuk layak.

Jaringan awal Origi membantu hasrat kebangkitan. Dua gol pantas Georginio Wijnaldum menyalakan harapan tuan rumah sekali gus menyamakan kedudukan secara agregat. Gol kedua peribadi Origi berpunca daripada sepakan penjuru pantas menghadiahkan malam sempurna untuk penyokong tuan rumah. Trent Alexander-Arnold bijak mengambil kesempatan atas kelekaan pertahanan Barcelona dan melakukan hantaran sempurna kepada Origi.

Walaupun penulis ialah peminat tegar Manchester United (seteru sepanjang zaman Liverpool), penulis tidak menafikan pasukan Klopp ini layak ke pentas akhir sekali lagi untuk tahun kedua berturut-turut. Tanpa kelibat Salah dan Firmino, pasukan Klopp masih dapat membedil Barcelona dengan kemenangan 'hampir mustahil'. Klopp telah membina satu pasukan dengan depth yang cukup ampuh. Klopp dan pasukannya mencabar Manchester City ke perlawanan terakhir Liga Perdana Inggeris, dengan kedua-dua pasukan jauh meninggalkan Chelsea di tempat ketiga. 

--------

Johor Darul Takzim 1-0 Kashima Antlers

Tiada gentar!

Sebelum perlawanan ini, JDT hanya mengumpul satu mata daripada empat perlawanan pertama manakala Kashima telah mengutip tujuh mata. Untuk rekod, Kashima merupakan juara bertahan untuk pertandingan Liga Juara-Juara Asia ini. Melihat kepada situasi selepas empat perlawanan awal, harapan terbaik JDT adalah untuk memberikan yang terbaik di pentas tertinggi Asia dan cuba memberikan cabaran kepada penyandang juara.

Hanya tiga pemain import diturunkan oleh ketua jurulatih (Benjamin Mora) iaitu Mauricio, Hariss Harun dan Gonzalo Cabrera. Selebihnya dibarisi anak-anak tempatan iaitu Izham Tarmizi (penjaga gol), S. Kunanlan, Aidil Zafuan, Corbin-Ong (naturalisasi), Afiq Fazail, Nazmi Faiz, Safawi Rasid dan Syafiq Ahmad.

Seperti perlawanan-perlawanan terdahulu di mana JDT dapat menyaingi pasukan-pasukan terbaik Asia, ternyata tuan rumah tidak malu-malu dan menguasai perlawanan. Namun begitu, JDT dilihat menghadapi masalah untuk mencipta peluang walaupun banyak menghabiskan masa di kawasan lawan. Sesekali serangan Kashima menggoncang benteng JDT dengan deretan peluang.

Adat bola sepak, penguasaan bola dan jumlah percubaan tidak menentukan pemenang. JDT mendominasi penguasaan bola (tanpa percubaan yang terlalu bahaya) tetapi Kashima mencipta peluang-peluang keemasan. Maaf Kashima, mencipta peluang saja tidak cukup jika tidak disudahkan. Satu hantaran lambung disambut Syafiq Ahmad di sayap kiri. Masih banyak yang perlu dilakukan Syafiq di posisi itu tetapi beberapa saat kemudian, Syafiq telah melakukan rembatan sempurna untuk gol yang dinanti-nantikan oleh semua penyokong tuan rumah.

Kashima berhempas-pulas mencari gol penyamaan (yang tak kunjung tiba) tetapi JDT kemas mempertahankan kelebihan itu sehingga ke wisel penamat. Hari yang sangat bersejarah dalam bola sepak Malaysia. Selepas menjadi pasukan pertama Malaysia ke peringkat tertinggi benua, JDT mencatatkan kemenangan pertama untuk pasukan Malaysia dalam sejarah.

Dan lebih manis, ia dilakukan menentang juara bertahan. Kemenangan itu menghidupkan peluang JDT untuk layak. Jika Shandong Luneng (pasukan China) mengatasi Kashima dalam perlawanan terakhir dan JDT juga mengalahkan Gyeongnam (pasukan Korea Selatan), JDT mungkin boleh mara lebih jauh.

Kerana mereka pernah bermimpi dan berusaha keras, JDT telah sampai ke tahap yang tidak pernah dilakukan pasukan Malaysia yang lain!

---------

Ajax 2-3 Tottenham Hotspurs

Sebelum perlawanan, saingan masih terbuka walaupun Ajax mempunyai kelebihan kerana menjaringkan satu gol di tempat lawan. Namun selepas tamat babak pertama di mana Ajax menambah dua gol, misi Tottenham menjadi sukar kerana perlu menjaringkan sekurang-kurangnya tiga gol. Bukan mudah untuk membayangkan hal itu menentang Ajax yang telah beraksi cemerlang dalam kempen musim ini termasuk menyingkirkan juara bertahan, Real Madrid.


Masih segar dengan kemenangan dramatik menewaskan Manchester City dalam pusingan sebelum ini (terikat agregat 4-4, Spurs layak dengan peraturan gol di tempat lawan), Tottenham tanpa Harry Kane mendapat wira yang tidak disangka. Dua jaringan pantas oleh pemain Brazil, Lucas Moura, dengan selang masa lima minit menghidupkan sisa-sisa perjuangan mereka.

Dengan Tottenham hanya memerlukan satu gol untuk mara, tekanan memuncak kepada tuan rumah. Mereka juga memerlukan hanya satu gol untuk memaksa Spurs menjaringkan dua gol lagi. Hakim Ziyech memiliki beberapa peluang tetapi ternyata malam ini bukan miliknya. Tottenham terpaksa menanti sehingga ke saat-saat terakhir masa kecederaan apabila takdir memihak mereka.

Hantaran lambung jarak jauh Moussa Sissoko disambut dengan kuisan oleh Fernando Llorente ke laluan Dele Alli. Kebijaksanaan Alli mencipta ruang yang sempurna apabila melorongkan bola untuk penyudah dramatik Lucas Moura yang melengkapkan hatrik. Mimpi Ajax telah musnah!


Para pemain Ajax tidak percaya mereka telah tersingkir. Pengurus Tottenham, Mauricio Pochettino, sendiri tidak percaya pasukannya berjaya melakukannya. Ini adalah kemuncak kecemerlangan Spurs yang masih berada dalam kelompok empat terbaik liga domestik. Lebih hebat, Pochettino melakukan keajaiban ini tanpa membeli pemain dalam dua jendela perpindahan yang lalu.

--------------

Buat kali pertama sejak 2008 (final Manchester United menentang Chelsea), final Liga Juara-Juara Eropah akan ditentukan oleh dua pasukan Inggeris. Final pada 1 Jun akan berlangsung di Wanda Metropolitano di bandar Madrid, Sepanyol.


Liverpool memburu kejuaraan pertama selepas kali terakhir menjuarai pertandingan ini pada tahun 2005 (ya, tahun keajaiban Istanbul). Tottenham pula mengidamkan menjadi juara Liga Juara-Juara Eropah buat kali pertama.

Ketika artikel ini ditulis, Chelsea dan Arsenal telah mara ke final Liga Europa. Ini bermakna perlawanan akhir kedua-dua kejohanan tertinggi di benua Eropah akan mempertemukan dua pasukan liga Inggeris. Ini juga bermakna pertembungan Piala Super UEFA antara juara Liga Juara-Juara Eropah dan juara Liga Europa nanti sudah pasti akan ditentukan oleh dua pasukan liga Inggeris.

Ternyata liga Inggeris sedang mendominasi benua Eropah ketika ini. Liga Perdana Inggeris bukanlah liga yang mudah seperti yang diperkatakan sesetengah pengurus dan pemain sebaliknya telah menjadi liga yang kompetitif dan melibatkan antara pasukan terkuat di benua Eropah.


No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif