Welcome To My Life...

Wednesday, May 1, 2019

Penamat Black Yang Menghancurkan

Assalamualaikum.

Bagi peminat-peminat tegar K-Drama (drama dari Korea Selatan), pasti tidak asing lagi dengan drama 'Black' yang mengisahkan seorang grim reaper jatuh cinta dengan manusia biasa ketika keluar ke dunia untuk menjalankan tugas.

Penulis bukan penonton setia K-Drama. Jadi drama ini semestinya mempunyai sesuatu magis yang hebat untuk membuatkan penulis terus teruja sehingga ke episod akhir. Penulis baru saja menamatkan tontonan drama ini di Netflix sebanyak 18 episod yang setiap satu berdurasi lebih kurang sejam setengah. 

Mungkin penulis akan ulas panjang lebar mengenai perjalanan drama ini dalam entri yang lain tetapi entri ini hanya akan fokus kepada penamat (baca: ending) 'Black'. Apabila penulis membelek reviu di alam maya, ramai yang tidak berpuas hati dengan penutup drama hebat ini. Dan penulis harus setuju dengan mereka. 

The ending does not do justice for the roller-coaster masterpiece.

Penulis boleh menyifatkan 10 minit yang terakhir telah memusnahkan satu mahakarya yang hampir sempurna. Bagi penulis, terdapat dua perspektif untuk mengadili sama ada penamat ini boleh diterima atau tidak.

----

Dari satu sudut, penamat itu dilihat satu kesudahan yang amat kejam untuk watak 'Kim Joon'. Selepas menyedari hakikat kematiannya yang dibunuh pada usia 13 tahun, jantungnya dikeluarkan dan diberikan kepada adik angkat oleh ibu angkatnya sendiri. Mayatnya pula disembunyikan di dasar laut dalam sebuah kereta yang sengaja ditenggelamkan. Tragedi yang amat dahsyat.

Tersangat kejam apabila penulis menentukan 'Banduan 420' (Kim Joon sebagai grim reaper) akan menjadi korban yang lebih tragis. Kim Joon diberitahu oleh Grim Reaper 007 bahawa Kang Ha-Ram telah mengetahui penglibatannya dalam tragedi kematian Joon. Lalu Kim Joon meminta dikenakan hukuman paling berat di Underworld iaitu kewujudannya dilupakan oleh semua orang di dunia. Ha-Ram yang membunuh dirinya dilahirkan semula tanpa kebolehan melihat bayang kematian dan hidup bahagia sehingga ke akhir hayat.

Bagaimana Joon yang telah dizalimi dipilih untuk pengakhiran yang sadis?

Bagi penulis, alternatif sepatutnya adalah Grim Reaper 444 dilupakan di Underworld dan dibenarkan hidup di dunia dalam tubuh manusia. Dengan itu, Black akan dapat hidup bahagia dengan Ha-Ram.

Itulah 'happy ending' yang tidak menjadi pilihan penulis skrip. Seperti lirik nyanyian Stacy "mungkin cinta sebegitu hanya kisah dongeng saja".

----

Dari sudut yang lain pula, grim reaper tidak layak bersama manusia adalah hakikat yang pahit.

Pengorbanan adalah sesuatu yang lazim dalam cinta. Dan Kim Joon memilih untuk 'mengorbankan' dirinya demi melihat Ha-Ram hidup bahagia (sesuatu yang tidak mampu Ha-Ram miliki sebelum ini kerana dapat melihat bayang kematian; dan tidak dapat juga bahagia ke depan kerana rasa bersalahnya menembak Joon pada hari tragis tersebut). 

Leo (yang tubuhnya didiami oleh rakan Black yang dibiarkan tinggal di dunia) memberikan rantai (yang pernah diberikan Ha-Ram kepada Joon) kepada Ha-Ram di hujung usia. Apabila memandang rantai itu, semua memori Ha-Ram kembali dan dia menangis teresak-esak kerana mengenangkan dia telah hidup bahagia di atas pengorbanan Joon.

Ha-Ram meninggal dunia pagi esoknya dan Black telah menanti untuk menjemput Ha-Ram. Dialog di babak akhir yang sangat menyentuh hati.

"I'm sorry, for remembering only now." Ha-Ram terkilan.

"Have you been well?" Black tersenyum.

"Yes. I have been well." Ha-Ram juga tersenyum.

"Were you happy?"

"I was. I was very happy."

"I'm glad to hear that."

Itu sajalah yang Black inginkan. Membiarkan Ha-Ram hidup bahagia di dunia. Itu sudah cukup untuk Black. Dalam hidup ini, kita berkorban untuk orang yang kita sayang. 

Begitulah keagungan cinta.





No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif