Welcome To My Life...

Thursday, April 18, 2019

Tinggal Empat

Assalamualaikum.

Selepas tamat perlawanan kedua untuk pusingan suku akhir awal pagi tadi (waktu Malaysia), bermakna hanya tinggal empat pasukan saja untuk merebut takhta kejuaraan. 

Dua pasukan yang layak adalah seperti yang dijangka, manakala dua pasukan lagi melawan arus dan mencipta kejutan dengan gagah berani. Ini bererti dua lagi pasukan pilihan tersingkir. Dan yang lebih menarik daripada itu, dua pasukan pilihan yang tinggal akan berentap sesama sendiri di pusingan separuh akhir.

Berikut adalah ulasan ringkas untuk peringkat suku akhir:

------------

Manchester United 0-1 Barcelona
Barcelona 3-0 Manchester United
[agregat: 4-0]

Pendahulu semasa dan gergasi La Liga Sepanyol ternyata terlalu kuat untuk ditandingi. Beraksi di gelanggang sendiri dalam perlawanan pertama, United terlepas gol yang 'murah' untuk menyukarkan peluang mereka sendiri kerana Barcelona mendapat 'gol di tempar lawan' yang sangat berharga. 

Tekanan memuncak untuk United apabila bertandang ke Nou Camp, gelanggang keramat yang menyaksikan Barcelona hanya tewas sekali dalam beberapa tahun yang lalu (rekod untuk pertandingan Liga Juara-Juara Eropah). Kemenangan adalah satu-satunya jalan keluar United tetapi mereka bukan saja tewas, malah dihancurkan.

Dua gol daripada Lionel Messi dan satu lagi daripada bekas pemain Liverpool, Coutinho cukup untuk meranapkan United. Ketiga-tiga gol yang dijaringkan dalam perlawanan kedua ini adalah percubaan dari luar kotak penalti. Pendekatan Solksjaer wajar dipersoalkan kerana memasuki perlawanan kedua yang penting dengan membariskan Phil Jones, Chris Smalling dan Ashley Young di benteng pertahanan. 

Satu perjudian yang amat merugikan. La Remontada kedua berturut-turut yang diharapkan (selepas bangkit mengejutkan Paris Saint-Germain dalam pusingan sebelum ini) tidak kesampaian. Barcelona bukan seperti PSG.

-----

Ajax 1-1 Juventus
Juventus 1-2 Ajax
[agregat: 2-3]

Reputasi Ajax selaku 'pembunuh gergasi' semakin disegani dan kisah dongeng mereka akan disambung lagi.

Selepas bangkit daripada kekalahan di gelanggang sendiri dalam perlawanan pertama dan membelasah juara bertahan di gelanggang lawan, Ajax melakukannya sekali lagi dan kali ini di rumah jaguh Itali.

Bukan sebarang orang yang memperkuatkan Juventus. Pemenang pertandingan ini dalam empat daripada lima musim terakhir. Digelar 'raja' Liga Juara-Juara Eropah, Cristiano Ronaldo membuktikan kepakarannya dengan tandukan cemerlang untuk satu 'gol di tempat lawan'. Tetapi gol David Neres di awal babak kedua sangat penting kerana menjadi gol penyamaan dan menghidupkan sisa peluang Ajax yang masih berbaki.

Beraksi di Turin, pasukan muda Ajax yang jauh lebih murah daripada pasukan seperti Manchester United dan Juventus sendiri menunjukkan mereka tidak gentar. Cristiano Ronaldo sekali lagi menjaringkan gol melalui tandukan. Donny van de Beek mengatasi perangkap ofsaid untuk menyamakan kedudukan. Kapten muda Ajax, Matthijs de Ligt menanduk gol kemenangan untuk Ajax melangkah semakin hampir dengan keajaiban.

-----

Liverpool 2-0 Porto
Porto 1-4 Liverpool
[agregat: 1-6]

Seperti dijangka, Liverpool mudah menjinakkan pasukan berpengalaman Portugal untuk peringkat kalah mati pertandingan ini. 

Liverpool menang selesa di tempat sendiri dengan gol daripada Naby Keita dan Roberto Firmino. Porto gagal mendapatkan 'gol di tempat lawan' menjadikan tugas mereka sukar untuk bangkit. Beraksi di gelanggang sendiri, Porto dimusnahkan.

Trio penyerang Liverpol -- Sadio Mane, Mo Salah, Roberto Firmino -- masing-masing meledak satu gol. Pertahanan termahal dunia, Virgil Van Dijk cemerlang lagi menjaringkan gol untuk menaikkan sahamnya. 

Porto ternyata bukan lawan Liverpool. Mungkin Barcelona lebih 'hangat'.

-----

Tottenham 1-0 Manchester City
Manchester City 4-3 Tottenham
[agregat: 4-4]

Kejutan kedua di peringkat ini selepas Ajax. Manchester City dalam misi sensasi memburu 'quadruple' (empat kejuaraan) dalam saingan domestik dan benua Eropah. Manchester City telah pun memenangi Piala Carabao dan mara ke final Piala FA. Mereka juga sedang bersaing hebat dengan Liverpool untuk takhta Liga Perdana Inggeris. Pertembungan sesama sendiri antara dua pasukan Inggeris, maka satu mesti tersingkir!

Walaupun tewas di gelanggang lawan, City amat gagah di tempat mereka sendiri. Ledakan kaki kiri pemain Korea Selatan, Son Heung Min di stadium baru mereka ternyata berharga untuk Spurs. Aksi di Manchester ternyata menghiburkan. Empat gol dijaringkan dalam tempoh 11 minit pertama permainan untuk kedudukan terikat 2-2! Gol Raheem Sterling seawal minit keempat dibalas dengan dua gol pantas Son Heung Min. Bernardo Silva menyamakan kedudukan hanya seminit selepas gol Son. 

Dan pada minit ke-21, Sterling meletakkan City mendahului 3-2. Dalam kedudukan ini, Spurs masih berkelebihan dengan gol di tempat lawan walaupun agregat terikat 3-3. Walau apa sekali pun, City tidak boleh menang dengan kelebihan hanya satu gol kerana dua gol Son 'di tempat lawan'.

Sergio Aguero menjaringkan gol yang diperlukan City pada detik sejam tetapi Fernando Llorente merapatkan kedudukan sekali lagi dan sekali gus meletakkan Spurs kembali dengan kelebihan. Situasi paling sensasi berlaku dalam masa kecederaan apabila 'gol penting' Sterling dibatalkan kerana ofsaid selepas pengadil melihat reviu VAR (bantuan video). Bukan saja Sterling gagal melengkapkan hatrik, malah City tersingkir walaupun menang di tempat sendiri dan agregat terikat 4-4.

Bayangkan jika gol lewat Sterling itu dikira!

----------------

Perlawanan pertama separuh akhir akan berlangsung pada 30 April diikuti perlawanan kedua pada 7 Mei. Spurs dan Barcelona masing-masing akan beraksi di tempat sendiri dalam perlawanan pertama.

30 April
Tottenham vs Ajax
Barcelona vs Liverpool

7 Mei
Liverpool vs Barcelona
Ajax vs Tottenham

Dua pasukan pilihan (yang sepatutnya bertembung di final) akan berdepan sesama sendiri untuk merebut slot ke final. Sama ada Barcelona yang dipimpin Lionel Messi atau Liverpool dengan barisan yang seimbang kekuatannya di semua bahagian.

Jika Tottenham tidak berhati-hati, Ajax akan menyingkirkan mereka pula.

Ramalan peribadi penulis: 
Final Barcelona vs Ajax Amsterdam



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif