Welcome To My Life...

Monday, April 15, 2019

Minat

Assalamualaikum.

Setiap orang mempunyai minat masing-masing. Kadang kita sanggup berhabis demi minat itu.

Ada orang yang minat mengumpul robot Gundam. Ada juga yang minat mengumpul setem (ini tradisional sikit, mungkin dah tak ramai sekarang). Kalau menonton filem The Doll dan The Doll 2 pula, agak pelik juga dengan mereka yang mengumpul anak patung. 

Adik penulis sendiri mengumpul collectible patung watak daripada siri Netflix, 'Stranger Things'. Harga patung itu penulis rasa lebih baik dibelanjakan pada benda lain yang lebih perlu. Hakikatnya, cara kita melihat nilai sesuatu barang tidak sama.

Sungguh, semua orang mempunyai minat yang tersendiri.

Penulis sendiri merupakan seorang bibliophile (pecinta buku). Sejak mempunyai sumber kewangan sendiri, penulis suka mengumpul buku-buku untuk dibaca pada masa lapang. Dan penulis mempunyai impian untuk ada perpustakaan mini di rumah sendiri nanti. Jumlah buku yang dimiliki penulis sekarang sudah mencecah lebih 100 buah judul dan jumlah itu akan terus bertambah. 

Masih sedikit sebenarnya jumlah itu jika hendak dibandingkan dengan bibliophile lain. Seperti rakan-rakan penulis di Facebook, ada yang membeli sampai 37 judul daripada satu lawatan ke Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2019 di PWTC. 

Penulis belum sampai ke tahap itu. Penulis agak memilih juga dalam memilih tajuk buku yang ingin dibeli. Biasanya penulis akan membaca reviu di halaman Goodreads terlebih dahulu untuk membuat keputusan sama ada ingin meneruskan niat membeli atau tidak. 

Apabila berbicara soal minat, duit bukan lagi sesuatu yang penting. Ada yang sanggup berhabis hanya untuk perkara yang diminati. Malah sanggup mengorbankan kehendak (dan mungkin juga keperluan) yang lain. Sesungguhnya, minat adalah satu daya yang aneh. 

Apa pun minat kita, janganlah menyusahkan dan membebankan orang lain. Buatlah apa pun yang kita minat dengan sederhana. Sesuatu yang terlebih itu selalu menjadi racun. 

Untuk pecinta-pecinta buku di luar sana, hidup bibliophile!



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif