Welcome To My Life...

Sunday, April 7, 2019

Upin & Ipin: Keris Siamang Tunggal

Assalamualaikum.

Semalam penulis berkesempatan untuk menonton filem animasi tempatan yang sedang hangat diperkatakan: "Upin & Ipin: Keris Siamang Tunggal" terbitan Les' Copaque Production. Rakan-rakan dan netizen yang berbicara tentang filem ini semuanya memuji dan menggalakkan untuk pergi menonton di pawagam.

Rating IMDb: 8.6/10
Rating penulis: 9/10

Penulis dan empat orang lagi adik-beradik menonton di Jitra Mall. Satu keputusan yang tepat dan tidak sia-sia. Filem ini menampilkan sesuatu yang magis dalam dunia khayalan, sama seperti filem "Magika" satu ketika dulu.

--------

Berikut adalah 5 sebab untuk anda yang masih belum menonton pergi menyokong filem ini:

1. Menampilkan watak lagenda alam Melayu
Alam Melayu sangat kaya dengan lagenda yang diceritakan zaman-berzaman. Antara kisah lagenda yang diabadikan dalam filem ini ialah Mat Jenin, Raja Bersiong, Batu Belah Batu Bertangkup, Nakhoda Ragam, Mak Deruma, Si Tanggang, dan Bawang Putih Bawang Merah.

Malah krew penerbitan juga sempat menyelitkan watak terkenal daripada salah satu filem Seniman Agung P. Ramlee, iaitu "Nujum Pak Belalang" dan anaknya sendiri, Belalang. 

2. Sinematografi yang indah
Ramai netizen memuji krew penerbitan untuk latar filem yang bewarna-warni. Malah ada juga yang mengatakan filem Upin & Ipin ini sudah layak setanding dengan filem-filem yang dikeluarkan oleh Disney. Jika dikira rating tinggi di IMDb, nampaknya ramai yang bersetuju dengan hal ini!

3. Emosi yang bercampur
Sebuah filem yang baik itu akan memberikan satu emosi yang sangat kuat sehingga dikenang lama. Dan filem yang sangat baik pula memainkan beberapa emosi dengan begitu cemerlang. Itulah kejayaan filem Upin & Ipin. Ketawa ada, sedih ada, marah ada, saspens ada. Apa lagi yang kau mahu?

4. Nilai persahabatan yang tinggi
Tujuh sahabat (Upin, Ipin, Fizi, Mael, Jarjit, Mei Mei & Susanti) yang mengemas stor Atok bersama-sama sebelum mereka termasuk ke dalam portal yang membawa mereka ke negara Inderaloka. Tujuh sahabat ini terpecah dua sebelum mereka kembali bertemu di Pelabuhan Megah.

5. Adunan yang mantap
Seperti poin pertama penulis, banyak watak lagenda yang dimasukkan. Bukan mudah untuk mencampurkan semua watak ini ke dalam satu cerita kerana latar cerita mereka yang berbeza. Ia memerlukan imaginasi yang tinggi. Krew penerbitan berjaya menggabungkan watak-watak ini untuk satu cerita yang mantap dan 'masuk akal'. 

----------

Selain watak-watak lagenda lain yang mungkin sudah dikenali, Nakhoda Ragam agak asing bagi penulis sendiri. Melalui pembacaan pasca tontonan, Nakhoda Ragam rupanya seorang nakhoda kapal yang suka menyanyi dan bersuara sendu (digambarkan dengan baik dalam filem). Malah dikatakan Nakhoda Ragam ialah suami Puteri Gunung Ledang yang mati kerana tercucuk jarum ketika cuba mengejutkan isterinya yang sedang menjahit. Puteri Gunung Ledang lari ke gunung dan bersumpah tidak akan kahwin lagi.

Selain idea gabungan kisah lagenda yang disatukan, penulis juga tertarik dengan pengenalan watak antagonis Re-Ri-Ang iaitu tiga orang lelaki yang menjadi pembantu utama kepada Raja Bersiong. Re, Ri dan Ang boleh bertukar menjadi serangga untuk mengintip dan melakukan serangan. 

Satu lagi hal yang menarik perhatian penulis adalah idea "air mata" sebagai 'pencetus' kepada tumbuhnya Keris Siamang Tunggal selain elemen pantun Melayu yang ada di keris:

Dua sinar sebagai petanda
Hilang gelap datang cahaya
Dua jiwa menjadi pembela
Keris lama bertaut semula

Yang hak akan membela
Air mata merungkai segala

Tiga air mata yang 'menumbuhkan' Keris Siamang Tunggal untuk menjadi senjata adalah air mata Ipin yang merindui Upin, air mata Bawang Merah yang memaafkan Bawang Putih, dan air mata Mat Jenin yang merindui arwah ayahandanya, Raja Inderaloka.

Terdapat banyak pengajaran yang diselitkan dalam filem ini. Bawang Merah yang memaafkan Bawang Putih walaupun difitnah darah dagingnya sendiri. Dan kemaafan agung seorang bonda, Mak Deruma yang memaafkan anaknya, Si Tanggang yang derhaka dan disumpah menjadi batu, "Air dicincang takkan putus".

Babak paling menyentuh hati penulis adalah ketika Mak Deruma memaafkan Si Tanggang dalam tangisan dan kemudian batu Si Tanggang mengalirkan air mata sebelum tenggelam ke dasar laut. Sungguh Mak Deruma merindui anaknya dan melihat batu Si Tanggang setiap hari.

Filem ini wajib ditonton seisi keluarga. 


No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif