Welcome To My Life...

Friday, July 19, 2019

Parlimen Malaysia Cipta Sejarah

Assalamualaikum.

Alhamdulillah, segala puji hanya bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Bagi seorang rakyat marhaen yang mengikuti perbahasan Parlimen secara dekat, penulis rasa berbangga apabila pada tanggal 16 Julai 2019 (hari Selasa), sidang Mesyuarat Kedua bagi Penggal Kedua Parlimen ke-14 menyaksikan satu sejarah yang amat bermakna dicipta.

Buat pertama kalinya dalam sejarah demokrasi berparlimen di Malaysia, satu pindaan Perlembagaan telah berjaya dilakukan dengan sokongan sebulat suara kedua-dua blok kerajaan dan pembangkang. Untuk rekod, ini bukanlah kali pertama pindaan Perlembagaan dilakukan. Sudah banyak pindaan Perlembagaan dibuat terutama ketika era pemerintahan Perdana Menteri ke-4, Tun Dr. Mahathir Mohamad (yang juga Perdana Menteri ke-7 ketika ini).

Namun ketika itu, blok kerajaan mempunyai majoriti dua pertiga di Dewan Rakyat. Satu lagi fakta: sebarang pindaan Perlembagaan memerlukan undi dua pertiga ahli Dewan Rakyat. Apa pun pindaan Perlembagaan boleh dilakukan sesuka hati oleh pihak kerajaan kerana mereka tidak memerlukan sebarang sokongan daripada pihak pembangkang. Suara pembangkang terlalu kecil dan tidak dipedulikan. 

Kerajaan Persekutuan di bawah Barisan Nasional (BN) mula hilang majoriti dua pertiga di dewan rakyat dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-12 pada tahun 2008 di bawah kepimpinan Tun Abdullah Ahmad Badawi. Trend itu semakin buruk pada PRU-13 pada tahun 2013 apabila BN di bawah kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak bukan saja mendapat bilangan kerusi yang lebih sedikit, malah kalah dari segi undi popular.

Akhirnya, arus kebangkitan rakyat yang ditindas menenggelamkan terus bahtera Barisan Nasional dalam PRU-14 tahun lepas dengan perubahan kerajaan Persekutuan yang pertama sejak Malaysia mencapai kemerdekaan. Namun, Pakatan Harapan tidak mempunyai majoriti dua pertiga. Seperti dua kerajaan Persekutuan sebelumnya, pindaan Perlembagaan oleh pihak kerajaan menjadi mustahil tanpa sokongan blok pembangkang.

Malah secara logiknya, pihak kerajaan terpaksa melobi sokongan barisan pembangkang untuk membuat pindaan kepada Perlembagaan. Penulis telah menonton rancangan televisyen Designated Survivor (versi Amerika Syarikat). Penulis melihat senario bagaimana Presiden yang ingin mengubah polisi kerajaan terpaksa melobi sokongan ahli House of Representatives dan juga Senate

------

Awal tahun ini juga, kerajaan Pakatan Harapan cuba untuk membuat pindaan Perlembagaan terhadap perkara yang menyentuh status Sabah dan Sarawak selaku rakan kongsi Malaysia untuk menghormati Perjanjian Malaysia 1963 (MA63). Blok kerajaan gagal untuk melobi sokongan yang diperlukan kerana tidak menepati syarat yang diminta oleh blok pembangkang. Undi belah bahagi menyaksikan undi dua pertiga gagal diperolehi.

Usul pindaan Perlembagaan yang gagal untuk diluluskan memberi tamparan kepada pihak kerajaan dan menyedarkan mereka tentang realiti betapa pentingnya sokongan daripada blok pembangkang.

------

Belajar daripada kesilapan itu, YB Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, Menteri Belia dan Sukan, telah bekerja keras untuk melobi sokongan blok pembangkang. Walaupun terpaksa berdepan syarat-syarat dari blok pembangkang untuk mendapat sokongan mereka, YB Syed Saddiq mendapat persetujuan kerajaan untuk menepati syarat tersebut sebelum usul Rang Undang-Undang (RUU) pindaan Perlembagaan dibacakan di Dewan Rakyat pada hari yang bersejarah.

Pindaan berkenaan mengubah perenggan Perkara 47 berkaitan umur untuk menjadi wakil rakyat diturunkan kepada 18 tahun, Perkara 119 berkaitan umur layak mengundi kepada 18 tahun, dan juga pendaftaran automatik pengundi apabila berusia 18 tahun. Peristiwa bersejarah ini juga berlaku tepat setahun usia Parlimen ke-14 bersidang.

----------

211 ahli Parlimen mengundi untuk menyokong RUU tersebut, melepasi minimum 148 undi yang diperlukan (dua pertiga Dewan Rakyat). Tiada yang mengundi untuk tidak bersetuju, dengan baki 11 ahli Parlimen tidak hadir untuk mengundi.


Kejayaan pindaan Perlembagaan Persekutuan yang pertama dalam sejarah melibatkan sokongan sebulat suara kedua-dua blok ini menjadi penanda aras baru dalam demokrasi moden di Malaysia. Betapa ahli Parlimen Malaysia telah mencapai kematangan demokrasi untuk mengetepikan perbezaan ideologi politik, dan meletakkan kepentingan rakyat sebagai yang utama. 

Kekuatan suara pembangkang dalam sistem demokrasi berparlimen ini mesti dikekalkan supaya prinsip 'semak dan imbang' pembangkang dapat dilakukan terhadap blok kerajaan. Selepas mengubah kerajaan Persekutuan buat pertama kali dalam sejarah, kematangan politik kita telah mencapai satu tahap yang baru.

Tidak guna lagi memandang ke belakang. Untuk maju, langkah dari sini adalah terus ke depan. Tarikh 16 Julai akan terus kekal dalam lembaran sejarah Malaysia apabila kita berbicara tentang kematangan demokrasi.




No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif