Welcome To My Life...

Friday, July 19, 2019

Teruja

Assalamualaikum.

Maafkan penulis kerana menulis entri bola sepak lagi walaupun telah ditegur oleh sahabat penulis. Sekali sekala apa salahnya kan? :p

Oh ya, penulis akan memulakan alam pekerjaan sebagai Pegawai Perubatan Siswazah bulan depan dalam Pengambilan 4/2019. Alhamdulillah atas izin-Nya.

Selepas menonton dua perlawanan pra-musim Manchester United dalam siri jelajah persahabatan, penulis amat teruja dengan musim Liga Perdana Inggeris yang akan bermula bulan depan. Menamatkan saingan di tangga keenam liga musim lalu, penulis sangat berharap kelab kesayangan penulis ini akan bangkit ke zaman kegemilangan seperti di bawah kepimpinan Alex Ferguson. 

Ole Gunnar Solksjaer sebagai jurulatih mementingkan kepantasan dalam taktikalnya. Setakat entri ini ditulis, hanya dua pembelian berjaya disempurnakan iaitu Daniel James dan Aaron Wan Bissaka. Kedua-duanya merupakan pemain yang pantas. Ole masih melakukan eksperimen dalam dua perlawanan persahabatan awal menentang Perth Glory dan Leeds United.

Manchester United mengatasi cabaran Perth Glory dengan kemenangan 2-0 hasil jaringan Marcus Rashford dan James Garner. Kemudian mereka mencatat satu lagi kemenangan 4-0 menentang Leeds United hasil jaringan Marcus Rashford, Mason Greenwood, Phil Jones dan Anthony Martial.

Manchester United menghadapi masalah untuk mendapatkan pemain baru yang diinginkan pada harga yang sesuai kerana kelab-kelab lain memilih untuk meletakkan 'harga Yahudi' apabila ia melibatkan Manchester United. Mereka tahu Manchester United merupakan kelab yang kaya. Tetapi mengikuti trend pasaran yang 'gila' ini hanya akan membuatkan keadaan bertambah buruk.

Ole membawa beberapa orang pemain muda graduan akademi untuk diberikan pendedahan. Penulis menjangka pemain-pemain ini akan mendapat peranan penting musim depan. Tahith Chong berusia 20 tahun, Angel Gomes 19 tahun, James Garner dan Mason Greenwood kedua-duanya berusia 18 tahun. Kesemua mereka memberikan persembahan yang menarik dalam kedua-dua perlawanan dan menambah dilema untuk Ole menentukan kesebelasan utamanya.

---------

Romelu Lukaku dijangka melengkapkan perpindahan ke Inter Milan tidak lama lagi. Penyerang tulen senior yang tinggal hanyalah Marcus Rashford dan Anthony Martial. Kedua-dua pemain ini boleh bermain di bahagian sayap. Greenwood mempunyai peluang cerah untuk diberikan peranan utama sebagai penyerang apabila musim baru bermula. Dan Greenwood juga telah digunakan sebagai sayap oleh Ole dalam perlawanan pra-musim ini. Chong juga sudah boleh diberikan peranan dalam skuad utama. Usianya bukanlah muda lagi, sama usia dengan Harry Kane dan Dele Alli apabila mereka mula mengukir nama. 

Ole dalam kedua-dua perlawanan dilihat selesa dengan formasi asas 4-2-3-1. Atau formasi ini boleh juga dibaca sebagai 4-1-4-1. Seorang pemain tengah bertahan untuk melindungi pertahanan dan penyerang tunggal. Jelas sekali Ole membina skuad ini untuk permainan serangan pantas. Kelajuan Daniel James begitu menyerlah. 

Dan Aaron Wan Bissaka juga tidak mengecewakan. AWB menunjukkan kepada peminat Manchester United apa yang mereka ingin saksikan di posisi bek kanan sejak sekian lama. AWB bukan saja pantas malah pintar membuat terjahan bersih. Untuk rekod, AWB mencatat keputusan terbaik untuk beberapa parameter statistik di posisi bek kanan musim lepas semasa bersama Crystal Palace. Pastinya satu pembelian yang berbaloi. 

Perlawanan seterusnya adalah menentang Inter Milan pada 20 Julai. Kemudian menentang Spurs pada 25 Julai dan menamatkan sesi pra-musim dengan berdepan Kristiansund pada 31 Julai. Inter Milan dan Spurs pastinya lebih sesuai untuk mengukur persediaan pasukan Ole untuk menghadapi musim baru. Dan semoga Bruno Fernandes dan Harry Maguire akan menyertai Manchester United seperti yang dijangka. 




No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif