Welcome To My Life...

Friday, August 2, 2019

Menggigil

Assalamualaikum.

Alhamdulillah tsumma alhamdulillah, segala puji hanya bagi Allah. Sesungguhnya kita manusia lemah dan tidak berdaya. Syukur, selepas hampir genap setahun menanti sejak menamatkan pengajian ijazah sarjana muda perubatan pada bulan Ogos tahun lalu, akhirnya penulis mendapat tempat latihan.

Sejak beberapa batch yang lepas, penempatan doktor pelatih dilakukan secara atas talian. Sebilangan doktor pelatih akan dijemput melalui e-mel mengikut jumlah kekosongan di semua hospital di seluruh Malaysia. Pada satu tarikh yang ditetapkan pukul 12 tengah hari, semua doktor pelatih yang layak ini akan berebut dan berlumba untuk mengisi kekosongan. 

Pengambilan bulan ini adalah untuk kali yang keempat bagi tahun ini, iaitu Bilangan 4/2019. Penulis tidak tahu jumlah sebenar tetapi dianggarkan lebih 1,000 orang doktor (kemas kini: 1,306 jumlah akhir) ditempatkan untuk intake kali ini (termasuk mereka yang memilih penangguhan daripada intake yang lepas). Ya, satu intake yang sangat besar (mungkin terbesar tahun ini). 

Entri ini adalah tentang pengalaman penulis sebelum, semasa, dan selepas proses penempatan secara atas talian ini. Atau dikenali juga sebagai e-housemen.

---------

SEBELUM 

Sejak awal bulan lagi, beberapa rakan (yang tidak dikenali) yang kurang sabar telah menelefon pihak kementerian secara kerap untuk bertanyakan tentang sesi pengambilan kali ini. Penulis kekal tenang dan tidak mahu mendahului panggilan formal. Tetapi penulis faham kerana kebanyakan kami sudah menunggu hampir setahun dan tidak sabar lagi (baca: teruja) untuk berkhidmat kepada orang awam.

Akhirnya, selepas beberapa kali 'diserang' dengan panggilan telefon, pengumuman rasmi daripada pihak kementerian sampai ke peti masuk e-mel kami pada 19 Julai 2019 (Jumaat). Kami diminta mendaftar di laman web e-housemen. Tarikh perlumbaan merebut penempatan pula ditetapkan pada 24 Julai 2019 (Rabu), jam 12 tengah hari. Tempoh lima hari yang sangat mendebarkan.

Mengikut makluman daripada para senior sebelum ini, dan perbicangan tanpa henti siang dan malam dalam group intake Ogos 2019, ini adalah perlumbaan tentang siapa laju. Maka bertebaranlah mereka mencari sambungan Internet yang paling pantas di atas muka bumi ini untuk memenangi perlumbaan. Soalan yang kerap ditanya, "di mana cyber cafe yang dicadangkan?". Penulis belajar benda baru tentang ping, download speed, dan upload speed. Ping lebih penting bagi kami kerana ia menunjukkan kestabilan sambungan Internet.

Debaran dari hari ke hari sangat menekan. Sengaja penulis tidak menghebahkan tentang proses pemilihan ini. Takut untuk berdepan soalan mereka yang mahu tahu keputusan nanti.

Persoalan yang sering berlegar di minda penulis, 'bagaimana jika tidak dapat ke tempat yang diidamkan selama ini'? Sanggupkah rasanya untuk berjuang selama dua tahun di tempat yang asing dan tidak pernah dibayangkan? Maka video proses pemilihan penempatan daripada senior terdahulu dibelek berulang kali untuk memastikan penulis tidak terlepas pandang butiran yang boleh memastikan penulis cukup pantas.

Akhirnya, hari yang dinanti tiba jua. Proses pemilihan yang dilihat dalam video berputar dalam fikiran. Dapatkah tempat yang sangat dihajati? Persoalan itu semakin kerap bermain dengan setiap saat menghampiri waktu penentuan. 

--------

SEMASA

Detik ini tak mungkin penulis dapat lupakan sampai bila-bila. Peluh tak keluar tapi menggigil! Nak tekan pun jadi susah apabila datang rasa panik untuk mendahului 'perlumbaan'. Penulis keraskan jua tangan demi tidak tewas. Tiba-tiba masalah timbul. Data tidak dapat dihantar di tengah-tengah perlumbaan. Penulis sudah mula risau. Apa perlu dilakukan?

Fuh fuh, selepas dicuba lagi, berjaya juga lepas halangan. Maklumat peribadi selesai, maklumat pendidikan selesai. Masa untuk memilih penempatan! Walaupun dinasihatkan untuk tidak memilih mengikut senarai negeri, penulis tak peduli lagi. Negeri Perlis ditekan. Hanya satu hospital yang ada. Hospital Tuanku Fauziah dengan 26 kekosongan. Pantas nama HTF ditekan. Tiada ragu lagi! Perlumbaan ini mesti tamat!

'Permohonan berjaya. Permohonan anda telah selamat diterima oleh sistem'. Syukur ALHAMDULILLAH! Hanya Allah yang tahu betapa leganya hati ini. Tempat yang diidamkan, diimpikan, dihajati dan dibayangkan sejak sekian lama. Akhirnya mimpi menjadi nyata. Menjadi doktor perubatan di Kangar bukan lagi angan-angan mat jenin, atau mimpi di siang hari. Ini bukan cobaan, ini betul-betul.

Ahaii senangnya dalam hati....

-------

SELEPAS

Penulis mengambil masa lebih sepuluh minit untuk menenangkan diri. Komputer riba ditinggalkan. Tangan yang menggigil teruk perlu dibiarkan rehat. Bertahmid dalam hati, alhamdulillah.

Penulis memeriksa group Telegram untuk melihat berita dari rakan-rakan yang lain. Rupa-rupanya di sebalik kegembiraan penulis, ada kedukaan dan keresahan yang lain. Hujan 'mesej swap' membasahi group, malah lebih laju daripada air sungai. Senario yang sama dari batch ke batch. Mereka yang tidak mendapat tempat yang diinginkan merayu untuk membuat pertukaran. Namun pertukaran (swap) ini hanya boleh dilakukan dengan prinsip 'suka sama suka'.

Selepas proses ini juga baru penulis dimaklumkan bahawa masalah aneh berlaku di awal pemilihan. Selain daripada masalah lagging (kerana trafik yang teramat sangat tinggi), senarai hospital di Sarawak terutamanya Kuching tidak dimasukkan sehingga berlalu beberapa minit. Hal ini disahkan melalui pengalaman yang lain juga.

Bukan saja hospital Sarawak, malah kegawatan ini juga melibatkan hospital lain. Contohnya, Hospital Putrajaya hilang seketika sebelum namanya muncul semula. Maka berlakulah drama apabila panik menyapa. Mereka memilih mana-mana hospital yang ada untuk membuat swap selepas itu. Penulis tak menyalahkan mereka. Apabila panik, kita hilang pertimbangan.

Ada satu kisah diceritakan sendiri rakan penulis di kolej dulu. Nama Hospital Sultanah Nur Zahirah yang dimahukannya tidak timbul di awal proses dibuka. Namun dia tidak panik, dan menanti sehingga beberapa minit kemudian. Sesudah refresh, nama HSNZ ada semula. Aneh tetapi benar. Mungkin sudah rezeki tertulis untuknya. Berkat kesabaran dan tawakkal yang tinggi. Sungguh bernasib baik rakan penulis itu.

Mesej rayuan untuk swap berterusan sehingga beberapa hari. Ratusan malah mencecah ribuan mesej untuk bertukar ke hospital yang dikehendaki. Alhamdulillah, penulis tidak perlu melalui semua itu.

----------

Apa seterusnya?

Banyak lagi kerja yang perlu dilakukan sebelum Program Transformasi Minda dan lapor diri. Buka akaun bayar cukai di Lembaga Hasil Dalam Negeri, pemeriksaan perubatan, akuan berkanun, membuat cop nama dan tag nama, dan banyak lagi. Perlu juga ke Kuala Lumpur untuk mengambil sijil pendaftaran sementara di Majlis Perubatan Malaysia.

Masa rehat sudah tamat. Masa untuk bekerja dan membanting tulang empat kerat. Moga penulis dikurniakan kesihatan dan kekuatan untuk berbakti kepada tanah air.




No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif