Welcome To My Life...

Sunday, August 11, 2019

Pantang Mundur

Assalamualaikum.

Petang tadi, pasukan bola sepak bawah 18 tahun negara baru saja mencatatkan kemenangan kedua berturut-turut dalam Kumpulan B Kejohanan AFF Piala Next Media Bawah 18 tahun. Perlawanan menentang Kemboja adalah yang ketiga selepas tewas perlawanan pembukaan menentang Vietnam 0-1 dan bangkit membenam cabaran Singapura 3-1. Keputusan masa penuh: Malaysia membedil Kemboja 3-0.

Jurulatih negara, Brad Maloney, yang menggantikan Bojan Hodak meneruskan pendekatan berani dengan merehatkan beberapa pemain utamanya termasuk penjaga gol, Firdaus Irman, dan juga penyerang harapan, Luqman Hakim. Hal ini kerana jadual perlawanan peringkat kumpulan yang padat dengan semua pasukan terpaksa melalui lima perlawanan dalam tempoh 10 hari. Secara fizikal, jadual ini sangat mengarut kerana mudah mendatangkan kecederaan. 

Kapten pasukan menentang Kemboja, Mukhairi Ajmal (18 tahun, PKNP) membalas kepercayaan Maloney dengan merembat jaringan cantik untuk meletakkan Malaysia di depan. Muslihuddin Atiq (18 tahun, Terengganu) menggandakan jaringan beberapa minit sebelum tamat babak pertama. Dan Firdaus Ramli (17 tahun, AMD) melakukan sepakan percuma cantik yang melemaskan penjaga gol di saat-saat terakhir separuh masa pertama.

Malaysia gah mendahului 3-0 di waktu rehat. Untuk rekod, Kemboja mengejutkan Thailand 4-3 dalam perlawanan sebelum ini. Bersambung babak kedua, tiada sebarang tambahan jaringan berjaya dilakukan. Sikh Izhan Nazrel (17 tahun, AMD) yang menggantikan Firdaus Irman di gawang tenang apabila diperlukan untuk memastikan gawang Malaysia tidak dibolosi buat kali pertama selepas tiga perlawanan. 

-------

Mengekalkan kecergasan dalam senario jadual padat adalah sesuatu yang penting. Apakah taktik Brad Maloney untuk menghadapi kekangan seperti ini? Di bawah adalah analisis penggunaan pemain yang dilakukan oleh Maloney.



Boleh dilihat bagaimana Maloney mengamalkan penggiliran pemain atau player rotation dengan majoriti pemain yang dibawa beraksi dalam dua daripada tiga perlawanan. Hanya dua orang pemain iaitu Harith Haiqal (17 tahun, AMD) dan Firdaus Kaironnisam (17 tahun, AMD) yang bermain dalam kesemua tiga perlawanan setakat ini. Tetapi mereka hanya memulakan dua perlawanan sebagai kesebelasan utama, dan masuk sebagai pemain gantian dalam satu perlawanan yang lain. Ini bermakna, tiada seorang pun pemain dalam skuad 23 orang ini yang beraksi dalam kesebelasan utama tiga kali berturut-turut.

Penjaga gol utama, Firdaus Irman, dan penyerang utama, Luqman Hakim, juga tidak terkecuali. Pada pandangan penulis, polisi ini adalah sesuatu yang bagus dan strategi yang amat bijak untuk mendepani jadual peringkat kumpulan yang padat dan meletihkan. Taktik penggiliran pemain ini sekurang-kurangnya dapat menurunkan kemungkinan kecederaan ke tahap minima jika pun kecederaan sesuatu yang tidak dapat dielakkan. Pendekatan ini bermakna kesemua pemain dapat kekal cergas dan bertenaga.

Tetapi sesuatu yang diperlukan oleh Maloney atau mana-mana jurulatih sekali pun yang mahu menggunakan polisi ini adalah squad depth yang baik. Ini bermakna mereka memerlukan skuad 23 orang pemain yang setanding kekuatan mereka agar pemain yang menggantikan pemain utama dapat memenuhi kekosongan itu tanpa menjejaskan mutu permainan pasukan.

Dan pada pandangan menulis yang menonton kesemua tiga perlawanan secara langsung, kualiti para pemain Malaysia berada pada tahap yang baik. Mereka bermain sedikit perlahan untuk menjimatkan tenaga. Pemain-pemain yang ditukar tidak merencatkan perancangan Maloney malah beraksi cemerlang secara individu mahu pun berpasukan. Buktinya, penjaga gol, Sikh Izhan yang menggantikan Firdaus Irman memastikan Malaysia mendapat clean sheet yang pertama.

Menentang Kemboja juga, Aidil Azuan (18 tahun, PKNP) dan Aiman Afif (18 tahun, Kedah) beraksi buat kali pertama dalam pertandingan ini, sama ada sebagai kesebelasan utama atau pemain simpanan. Malah penulis tertarik dengan permainan kemas Aidil Azuan yang tidak nampak kekok walaupun tidak beraksi dalam dua perlawanan awal. Aidil Azuan cemerlang menangani serangan-serangan yang dilancarkan oleh Kemboja.

Ketika ini selepas tiga perlawanan, hanya dua orang pemain iaitu Wazif Nazarail (18 tahun, Felda United) dan Riezman Irfan (18 tahun, Pahang) yang belum mendapat sebarang minit permainan. Penulis tidak melihat Riezman akan digunakan dalam perlawanan seterusnya menentang Australia kerana khidmat Firdaus Irman pasti ditagih kembali oleh Maloney. Mungkin Riezman akan diberi peluang menentang Thailand dalam perlawanan terakhir kumpulan. Manakala kelibat Wazif Nazarail mungkin dapat disaksikan dalam salah satu perlawanan.

Apa yang pasti, Luqman Hakim dan Firdaus Kaironnisam pasti akan kembali semula mengetuai pasukan menentang Australia selepas direhatkan. Penulis juga melihat Maloney akan meneruskan polisi penggiliran pemain yang membuahkan hasil ketika ini demi mengekalkan kecergasan dan memberikan rehat yang cukup untuk para pemain. Set pemain yang berbeza akan digunakan menentang Australia tetapi cabaran yang akan diberikan oleh kita tidak sedikit pun akan berkurangan.

Pantang mundur sebelum berjuang! 


No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif