Welcome To My Life...

Sunday, August 18, 2019

Final Kami Datang

Assalamualaikum.

Alhamdulillah tsumma alhamdulillah. Indonesia meraikan ulang tahun hari kemerdekaan mereka. Tetapi di atas padang bola, pasukan bola sepak bawah 18 tahun kita lebih baik. Di pentas separuh akhir Piala Next Media Kejohanan AFF bawah 18-tahun, para pemain Malaysia yang keletihan berhempas-pulas sebelum menundukkan Indonesia 4-3 selepas masa tambahan.

Sesiapa yang menonton perlawanan tersebut pasti tahu situasi roller-coaster sepanjang 120 minit. Malaysia mendahului 1-0, kemudian mendahului pula 2-1, ketinggalan 2-3 di lewat permainan, tetapi bamgkit dengan dua gol lewat untuk menterbalikkan keputusan perlawanan. Satu perlawanan yang amat menghiburkan.

-------

Kembalinya kapten, Mukhairi Ajmal, dan bek kanan Azam Azmi memperkuatkan semula pasukan bimbingan Brad Maloney. Ketiadaan mereka ketika menentang Thailand teramat sangat dirasai apabila Malaysia kalah perlawanan terakhir kumpulan. Mereka digantung kerana mengumpul dua kad kuning. Kesebelasan utama yang dipilih Maloney untuk menentang Indonesia memang mantap di semua posisi. Harith Haiqal memimpin pertahanan, Mukhairi mengetuai jentera tengah, dan Luqman Hakim mengepalai jentera serangan.

Namun, barisan ini bukanlah yang terbaik kerana beberapa pemain utama direhatkan seperti Firdaus Kaironnisam, Muslihuddin Atiq, Umar Hakeem, dan Ahmad Zikri Khalili. Keletihan mengharungi beberapa perlawanan tanpa rehat yang cukup nyata terserlah ketika menentang Thailand. Memaksa para pemain ini lagi dikhuatiri akan mendatangkan kecederaan, sesuatu yang pastinya cuba dielakkan.

Indonesia menyerang dari awal, tetapi Malaysia yang memperoleh gol pendahuluan. Sepakan percuma Mukhairi Ajmal terkena pemain lawan, melambung tinggi dan jatuh betul-betul di hadapan penjaga go. Aiman Afif paling pantas bertindak untuk menampan bola menewaskan penjaga gawang lawan. Selepas mengasak bertubi-tubi, gol penyamaan yang dicari lawan berjaya dijaringkan oleh Beckham Putra.

Bersambung babak kedua, kelincahan Luqman Hakim yang diperhatikan oleh Ong Kim Swee terus mencetus sensasi. Selepas melepaskan diri daripada kawalan, Luqman merembat kencang dari jarak jauh untuk menjaringkan gol kedua Malaysia. Pemain ini mesti dibawa ke Sukan SEA! Indonesia menyerang bertalu-talu ke kubu Malaysia. Para pemain Malaysia semakin keletihan. Akhirnya Fajar Fathur meruntuhkan tembok Malaysia dengan ledakan kaki kiri.

Hanya berselang beberapa minit, kegagalan pertahanan mengeluarkan bola menyaksikan serangan balas kilat Brylian Negiehta yang berlari membelah pertahanan sebelum meledak kencang untuk Indonesia mendahului buat kali pertama. Tetapi situasi itu tidak kekal lama. Hantaran lambung Mukhairi tepat kepada pemain gantian, Muslihuddin Atiq yang masih segar. Pecutan Atiq menjemput kekasaran daripada pertahanan lawan untuk mendapatkan sepakan penalti.

Pemain mana yang berani untuk mengambil sepakan dalam situasi sangat getir? Harith Haiqal tampil tenang melakukan penyudah sempurna. Permainan berlarutan ke masa tambahan. Harith menjadi wira apabila menjaringkan gol kedua peribadi, sekali lagi dengan bantuan Mukhairi. Sepakan percuma Mukhairi dari sayap kiri ke far post memperdaya penjaga gol dan pertahanan Indonesia. Tandukan terbang Harith menjadi momen kemenangan yang indah untuk Malaysia menumbangkan seteru serumpun ini atau kita panggil noisy neighbours.

Maaf Indonesia, kami terpaksa menang di hari ulang tahun kemerdekaan kalian.

---------

Malaysia selaku juara bertahan (menewaskan Myanmar 4-3 dalam final edisi tahun lalu), akan menentang Australia di perlawanan akhir. Australia menumbangkan Myanmar 2-1 dalam satu lagi perlawanan untuk menempah pertemuan balas dendam selepas dibelasah 3-0 di peringkat kumpulan.

Ternyata status Kumpulan B yang digelar kumpulan maut itu benar kerana dua pasukan yang layak daripada kumpulan tersebut akan berentap sesama sendiri untuk merebut gelaran juara. Malaysia masih menjadi satu-satunya pasukan yang mengalahkan Australia dan juga satu-satunya pasukan yang menghalang Australia menjaringkan gol.

Penulis menjangkakan Australia akan beraksi lebih baik menentang pasukan Malaysia yang keletihan. Tetapi untuk mundur sebelum berjuang bukan sifat kita sebagai bangsa penakluk!

Piala ini milik kita, ayuh bawa pulang ke Malaysia!



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif