Welcome To My Life...

Tuesday, August 13, 2019

Tiga Mata Sensasi

Assalamualaikum.

Penulis belum pun reda daripada rasa teruja yang amat sangat apabila pasukan kegemaran Manchester United membedil Chelsea 4-0 di kubu sendiri. Satu kemenangan yang amat membahagiakan. Dan petang tadi, pasukan bola sepak bawah 18 tahun menambah keceriaan.

Berdepan pendahulu kumpulan dan pilihan utama, Australia, Malaysia tidak gentar malah tampil berani untuk mencatat kemenangan ketiga. Memasuki perlawanan keempat masing-masing, Australia telah menjaringkan 12 gol dan hanya dibolosi 3 gol dalam 3 perlawanan awal. Malaysia pula yang bermula dengan langkah kiri tewas kepada Vietnam 0-1, bangkit untuk mengatasi Singapura 3-0 dan kemudian Kemboja 3-1.

Malaysia turun dengan misi mesti menang. Di atas kertas, misi ini agak mustahil dengan reputasi Australia yang pasukan senior mereka dalam kalangan 50 terbaik dunia sedangkan Malaysia jauh di belakang. Tetapi bagi penulis yang mengikuti rapat perkembangan pasukan ini sejak perlawanan pertama lagi, harapan itu ada. Kemantapan skil individu para pemain meyakinkan penulis. Jika menang 1-0 sekali pun, itu sudah memadai.

------

Selepas merehatkan para pemain pentingnya semasa menundukkan Kemboja, Brad Maloney kembali menampilkan kesebelasan terbaik untuk berdepan jaguh Asia ini. Brad Maloney memilih formasi moden 3-4-3 dengan Firdaus Irman kembali menjaga gawang selepas digantikan Sikh Izhan dalam perlawanan sebelum ini. Bek bertiga kembali diterajui oleh Ahmad Zikri Khalili, Harith Haiqal dan Azrin Afiq. Jentera tengah dikemudi oleh Azam Azmi, Firdaus Kaironnisam, Mukhairi Ajmal dan Umar Hakeem. Penggempur bertiga pula ialah Muslihuddin Atiq, Luqman Hakim dan Nasip Zain.

Australia memulakan perlawanan dengan garang seperti yang dijangka. Tidak gentar, Malaysia cuba mengimbangi asakan demi asakan. Akhirnya, satu hantaran jauh Nasip Zain berjaya disambar oleh Luqman Hakim yang tenang menewaskan penjaga gol lawan selepas mempamerkan kepantasannya untuk mengatasi dua pertahanan. Penyudah sensasi dari penyerang berbisa kebanggaan Akademi Mokhtar Dahari ini meruntuhkan terus ego besar Australia. 

Tersentak, Australia cuba bangkit. Namun Malaysia yang berjaya menambah gol kedua. Sepakan sudut Firdaus Kaironnisam disambar Azam Azmi dengan satu rembatan voli first-timer dengan teknik yang sangat menakjubkan. Rembatan kencang itu gagal ditepis oleh penjaga gol. Belum sempat pun Australia mempercayai apa yang sedang berlaku, Luqman Hakim menunjukkan kemampuannya sekali lagi dengan rembatan padu dari sayap kanan untuk menewaskan penjaga gol. 

Gol kedua peribadi Luqman dan gol ketiga Malaysia membakar hangus ego Australia. Cubaan mereka untuk bangkit bukan saja tidak berjaya, malah Malaysia berpeluang untuk menambah jaringan jika Azam Azmi dan Muslihuddin Atiq lebih berhati-hati dengan decision-making mereka. Malaysia sepatutnya boleh menambah sekurang-kurangnya dua gol lagi. 

Psikologi pemain Australia nyata tercalar sehingga mereka bertindak kasar terhadap para pemain Malaysia. Pengadil terpaksa melayangkan beberapa kad kuning untuk mengawal permainan yang semakin hilang kawalan kerana pemain Australia sangat tertekan. 

-------

Keputusan ini sangat membanggakan. Pasukan bawah 15 tahun negara juga menewaskan Australia 3-0 baru-baru ini dalam laluan mereka untuk menjuarai Kejohanan AFF bawah 15 tahun. Ternyata Program Pembangunan Bola Sepak Negara mula membuahkan hasil. Para pemain Malaysia tidak kekok untuk 'memegang' bola. 

Perlawanan terakhir kumpulan bertemu Thailand. Malaysia perlu menang untuk mengesahkan tempat ke separuh akhir. Jika berdasarkan prestasi dalam empat perlawanan awal, Malaysia tidak ada masalah untuk layak ke separuh akhir. Sama-sama kita saksikan dan nikmati persembahan hebat pasukan muda ini. 



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif