Welcome To My Life...

Sunday, August 25, 2019

Program Transformasi Minda

Assalamualaikum.

Alhamdulillah, penulis baru saja selesai menghadiri kursus wajib Program Transformasi Minda yang menjadi syarat sah untuk diterima dalam jawatan perkhidmatan awam. Kursus induksi ini berlangsung di beberapa tempat di seluruh Malaysia dan bagi penulis di Hotel Seri Malaysia, Sungai Petani selama lima hari pada 19-23 Ogos. 



Selepas pendaftaran, penulis diberikan bilik berdua sepanjang program ini. Secara kebetulan, rakan sebilik penulis juga merupakan rakan satu universiti. Penulis puas hati dengan perkhidmatan yang diberikan oleh pihak Hotel Seri Malaysia sepanjang kursus ini berlangsung. Bilik dikemas setiap hari. Makanan pagi, petang dan malam pula sedap dan menyelerakan. Kenalah dengan tekak penulis. Hasrat untuk diet hancur begitu saja.

Jadual kursus begitu padat sepanjang lima hari program. Jadual peserta bermula seawal jam 6.10 pagi selepas solat Subuh di mana kami berhimpun untuk aktiviti senam robik. Kemudian, sarapan pagi. Ceramah bermula pada pukul 8 pagi sehingga rehat jam 1 petang untuk solat dan makan tengah hari. Ceramah dan aktiviti latihan dalam kumpulan bersambung pula sehingga rehat jam 7 petang untuk makan malam dan solat. 

Ceramah diteruskan lagi sehingga jam 10.30 malam. Walaupun begitu, jadual itu fleksibel dan kami sebenarnya pulang lebih lewat. Pada malam hari kedua, pembentangan logo kumpulan berakhir hampir jam dua belas malam. Dan malam terakhir kami di sana (Khamis malam Jumaat), malam persembahan berakhir sekitar jam 12.30 malam. Sebenarnya jadual berbeza mengikut tempat PTM dan fleksibel mengikut budi bicara barisan fasilitator. 


117 orang peserta dibahagikan kepada 8 kumpulan. Jadi setiap kumpulan mempunyai 14-15 orang ahli. Penulis terpilih dalam Kumpulan 8. Logo kami seperti dalam gambar di atas. Walaupun nama kumpulan bukan dicadangkan oleh penulis, tetapi warna dan perlambangan banyak diinspirasikan oleh ilham penulis.

Sebab kami memilih lebah ialah sifat yang lebah yang rajin dan bekerjasama. Begitulah kami bakal pegawai perubatan siswazah yang mesti rajin dan memerlukan semangat pasukan yang tinggi. Warna kuning dan hitam dipilih kerana sinonim dengan warna lebah. 

Warna kuning juga sinonim dengan durian yang dipanggil 'Raja Buah'. Simbolik untuk aspirasi kami menjadi yang terbaik dan memberikan khidmat yang terbaik. To be the best and give the best.

Warna huruf pertama B dalam perkataan Battle dibezakan dengan huruf lain dalam perkataan tersebut untuk menunjukkan kami Kumpulan 8. Dan warna merah dipilih kerana warna ini sinonim dengan keberanian.

Kami memilih warna jingga sebagai warna perkataan battle kerana warna jingga sinonim dengan api. Betapa semangat kami membara dalam perjuangan (battle) housemanship ini. 

Logo kami juga ringkas kerana less is more. Ringkas tapi penuh makna. 

----------

Tamat kursus lima hari, kami berpisah ke hospital masing-masing untuk berkhidmat. Masa untuk menempuh satu perjalanan yang diketahui sukar tetapi banyak mengajar. Seperti motto hidup penulis "when the going gets tough, the tough get going".


No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif