Welcome To My Life...

Saturday, December 14, 2019

Diari Housemanship #1

Assalamualaikum.

Sungguh, begitu pantas rasanya empat bulan berlalu. Seperti anak panah, seperti peluru, atau seperti apa jua yang bergerak pantas tanpa kita sedari. Barangkali angin?

Lama dah rasanya nak berkongsi cerita tentang 'housemanship' atau latihan pegawai perubatan siswazah di negeri utara tanah air. Namun sering saja tertangguh, sama ada kerana masa tak mengizinkan atau kondisi diri yang tak optimum. 

Untuk mengatakan ianya sukar saja tidak cukup menggambarkan keadaan sebenar penulis sepanjang empat bulan ini. Dalam beberapa kata kunci, penulis akan bercerita secara ringkas tentang pengalaman yang mendewasakan.

---

HOUSEMANSHIP

Seperti di hospital lain juga (tak kira di Semenanjung Malaysia atau Malaysia Timur), tempoh latihan housemanship ketika ini adalah 2 tahun. Empat bulan untuk setiap rotation/posting. Bermakna tiga posting/rotation dalam setahun. Secara keseluruhan, seorang pegawai perubatan siswazah akan menempuhi enam rotation/posting dalam tempoh latihan ini.

Sebenarnya, tempoh dua tahun yang ditetapkan ini baru saja berlangsung beberapa tahun. Sebelum ini, tempoh latihan adalah selama satu tahun saja. Ternyata, tempoh satu tahun terlalu singkat untuk menjadikan house officers cukup matang dan kompeten. Terlalu banyak ilmu yang perlu dikuasai dalam masa yang pendek. 

Maka keputusan dibuat untuk memanjangkan tempoh latihan demi memastikan house officers yang menjadi medical officers kemudian nanti SELAMAT kepada para pesakit yang mendapatkan perkhidmatan kesihatan.

---

ORIENTASI

Penulis tak berapa pasti dengan situasi di hospital lain. Tapi di hospital tempat penulis berkhidmat, kami melalui satu minggu tempoh orientasi selepas tamat Program Transformasi Minda. Tempoh masa untuk kami bertenang sebelum menghadapi 'ribut' ujian sebenar. 

Kami diberikan beberapa sesi pengenalan sistem. Juga program Basic Life Support untuk bersedia menghadapi kecemasan sebagai first responder. Dan program khas Kementerian Kesihatan iaitu Patient Safety.

Satu fakta menarik juga, batch intake kami juga (Ogos atau 4/2019) merupakan pengambilan terbesar dalam sejarah hospital! Ketumbukan kami seramai 31 orang. Biasanya kurang daripada 20 orang. 

---

NAH, MEDICAL POSTING!

Ketika pembahagian posting/rotation dibuat semasa minggu orientasi, hati penulis berdebar-debar! 

"Janganlah dapat medical posting... janganlah dapat medical posting..." begitu kudus doa penulis di dalam hati agar tidak ditempatkan dalam medical posting sebagai rotation pertama. Sebagai fakta, internal medicine adalah teras kepada bidang perubatan. Semua posting/rotation lain akan melibatkan perubatan am juga.

"Nazif... medical..." Bum! 

Begitulah realiti menghentam ketika kita benar-benar tidak bersedia. Betulkah apa yang didengar tadi? Penulis senyum dan ketawa memandang rakan-rakan yang dikenali semasa minggu orientasi. Ketawa mengenangkan nasib diri yang terpaksa menghadapi medical posting sebagai rotation sulung. Terbaik! (baca nada sinis)

Dengar cakap-cakap senior, medical posting adalah tempoh yang sukar kerana kesibukan yang akan dihadapi. Maklum sajalah, perubatan am akan melayan kerenah semua pesakit yang bukan dalam kategori pembedahan, tulang atau mengandung/sakit puan.

Keseluruhannya kami 31 orang dipecahkan seperti berikut: 8 orang ke Jabatan Perubatan Am, 8 orang ke Jabatan Pediatrik, 6 orang ke Jabatan Obstetrik/Ginekologi, 5 orang ke Jabatan Ortopedik, dan baki 4 orang ke Jabatan Pembedahan.

---

TAGGING

Bolehlah dikatakan tempoh tagging selama dua minggu adalah yang paling sukar selama empat bulan ini. Untuk second poster dan ke atas, mereka boleh offtag (menamatkan tempoh tagging) kurang dari seminggu. Tapi bagi first poster, wajib dua minggu. 

Nak offtag takut juga. Offtag bermakna perlu menghadapi on-call. Dengan keadaan ilmu first poster yang serba kekurangan, macam mana nak on-call di mana pasukan adalah terhad dan terpaksa menjadi barisan paling depan aka first responder kepada masalah kecemasan dalam wad!

Masa tagging di hospital penulis adalah 7 pagi hingga 10 malam. Tetapi masa itu hanya di atas kertas. Hakikatnya, kami perlu datang lebih awal (sekitar jam 6.15 ke 6.30 pagi) untuk reviu keadaan pesakit. Masa balik pula biasanya tidak tepat. Bekerja lebih masa adalah realiti yang terpaksa ditelan. Balik sejam lewat pun dah besar rahmat orang kata.

Tempoh tagging ini memang sukar! Setiap hari pulang pada waktu malam dengan realiti perlu datang subuh esok. Kitaran yang sama. Dengar saja sudah letih bukan? Apatah lagi kami yang perlu melalui. Tipulah kalau tak rasa tertekan. Tagger hanya mahu offtag kerana tak sanggup lagi menghadapi rutin gila lebih 16 jam setiap hari. Bukannya kerana kami sudah bersedia untuk on-call

----


to be continued....


No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif