Welcome To My Life...

Saturday, December 14, 2019

Diari Housemanship #2

Assalamualaikum.

Menyambung kisah housemanship penulis daripada pengalaman sendiri. Tiada yang lebih benar melainkan hakikat dan realiti. Pahit itu ubat, manis itu racun. 

Posting pertama: medical (perubatan am)

---

SYIF

Jadual setiap minggu:
3x syif AM (7 pagi - 5 petang)
1x syif PM (7 pagi - 9 malam)
1x Night (on-call 8 malam - 10 pagi esoknya)
1x post-night (kelepasan syif selepas jam 10 pagi)
1x Hari Kelepasan (cuti)

Sebagai rekod, ini adalah jadual yang ideal dengan jumlah house officers yang cukup. Semua orang akan mendapat satu hari cuti setiap minggu. Mendengar cerita rakan serumah penulis misalnya dalam posting O&G (perbidanan/sakit puan), ada yang terpaksa bekerja syif double PM atau double night dalam seminggu kerana tak cukup pegawai perubatan siswazah. Bayangkan pun dah seksa, apatah lagi yang melalui?

Syif yang paling disukai pastinya syif AM. Tapi di medical posting, balik lewat adalah perkara yang biasa. Pada mulanya penulis agak stres kerana tak dapat balik on time. Balik lewat dua jam pada pukul 7 petang. Kalau asyik balik lewat, tak ada bezalah dengan tempoh tagging. Jadi apa untungnya kerja sistem syif?

Selepas beberapa ketika, penulis redha. Penulis merendahkan jangkaan. Berada dalam rotation ini tidak boleh mengharapkan untuk balik on time.

Walaupun hanya sekali seminggu, syif PM dan juga night/on-call sangat sukar. Hanya empat orang (atau lima jika bertuah) houseman yang tinggal. Seorang houseman perlu menjaga dua wad. Menghadapi pass-over, kes baru, pesakit yang tidak stabil, atau kerja dari pagi yang belum selesai. Memang stres!

----

CUTI

Ada beberapa kategori cuti yang diterangkan kepada kami semasa Program Transformasi Minda. Cuti berekodlah, cuti tanpa rekodlah, bla bla bla. Penulis tak ingat semuanya. Penulis hanya ingin bercerita tentang cuti yang penulis lihat dalam empat bulan ini.

Cuti mingguan seperti diterangkan dalam kata kunci 'Syif' di atas adalah Hari Kelepasan. Satu kali setiap minggu. Boleh dikatakan dua cuti separuh hari tambahan juga. Satu untuk hari on-call di mana kami hanya masuk syif pada jam 8 malam. Dan esoknya kami bebas selepas jam 10 pagi.

Seterusnya cuti rehat. Jumlah cuti yang dihadkan sebanyak 25 hari dalam setahun. Jika dipecahkan pula kepada tiga rotation/posting yang kami perlu lalui dalam setahun, bermakna lebih kurang 9-8-8 atau 8 atau 9 hari cuti rehat untuk setiap satu rotation/posting.

Jika kami bekerja pada hari cuti umum (mengikut negeri bekerja) dalam jadual kerja yang ditetapkan, kami layak untuk memohon cuti ganti. Sebagai contoh, penulis sendiri bekerja pada cuti Hari Malaysia (16 September). Mengikut cakap-cakap senior, mereka akan kumpul CU (cuti umum) ini untuk diqada pada hujung posting (cuti EOP atau end of posting).

Memohon (request) cuti berbeza mengikut jabatan. Kami di medical posting dimasukkan dalam Whatsapp group untuk mohon cuti selepas sebulan kami bekerja, Berbeza pula dengan rakan-rakan di O&G yang terpaksa menunggu dua bulan sebelum dapat memohon cuti ganti atau cuti rehat.

Memohon cuti pula tidak semestinya terus lulus. Cuti ini perlu mendapat kebenaran dan pengesahan daripada penyelia. Biasanya jika jumlah housemen mencukupi, cuti akan diluluskan tanpa masalah. Berdasarkan cerita senior pula, cuti pernah dibekukan apabila jabatan kekurangan housemen. Cuti umum lebur begitu saja tanpa dapat diganti.

Selain cuti-cuti boleh dirancang ini, terdapat juga cuti-cuti kecemasan. Contohnya MC apabila tidak sihat. Ataupun lebih mengejut seperti emergency leave (EL). Secara logiknya, cuti-cuti tak dijangka ini memberi masalah (baca: sakit kepala) kepada ketua yang terpaksa menukar jadual rakan lain.

Dan lebih mencetuskan kekecohan apabila EL tidak dimaklumkan kepada ketua. Dah tengah nak ward round dengan Medical Officer baru tahu dia EL!

----

to be continued...



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif