Saturday, April 23, 2016

MLM2016/13 - Se Mi Fi Nal

Assalamualaikum.

Malam tadi berlangsung minggu separuh akhir Maharaja Lawak Mega 2016. Lima peserta yang tinggal berentap untuk merebut hanya empat slot ke minggu final. Bermakna satu peserta perlu mengucapkan selamat tinggal kepada pentas ini selepas tiga bulan bertarung. Joras yang terselamat kerana tiada penyingkiran minggu lepas memulakan persembahan diikuti LOL, Puteh, Bocey, dan Rayza.

Setiap peserta perlu membuat dua persembahan minggu ini dengan tema 'trend terkini' dan 'pantun'. Malangnya, trend terkini tu perlu berkisar tentang penaja, Oppo. Sangatlah terhad dan memualkan. Apapun, itulah cara promosi yang terpaksa ditelan. Mujurlah para peserta ada kreativiti untuk hilangkan kebosanan.

Berikut adalah rating ringkas para peserta untuk kedua-dua persembahan.

JORAS
Trend terkini: 6/10
Pantun: 8/10

LOL 
Trend terkini: 6/10
Pantun: 4/10

Puteh
Trend terkini: 5/10
Pantun: 7/10

Bocey
Trend terkini: 6/10
Pantun: 7/10

Rayza
Trend terkini: 6/10
Pantun: 6/10

---------------------------------------

Bagi tema 'trend terkini', tak ada peserta yang benar-benar menyengat. Mungkin sebab terpaksa mempromosikan Oppo sebagai penaja membuatkan kreativiti mereka terbatas. Bagi tema 'pantun', aku paling suka persembahan peserta kegemaran aku, Joras. Padat dengan pantun sepanjang persembahan. Yang lain bagi aku merapu. Pantun sangat sikit dan langsung tak kena dengan tema.

Akhirnya, satu-satunya peserta solo yang tinggal tersingkir jua. Sukar untuk mengatakan Rayza Mukmin tidak layak tersingkir. Joras, Bocey, dan LOL mempunyai pengikut yang ramai dan persembahan mereka juga memberikan merit untuk menjadi finalis. Antara Rayza dan Puteh yang perlu tersingkir, Rayza jua terpaksa mengucapkan selamat tinggal. Tapi aku tidak akan mempersoalkan jika Puteh tersingkir kerana Rayza antara peserta kegemaran aku yang sentiasa ada idea kreatif walaupun beraksi secara berseorangan.

Keseluruhannya, kualiti peserta di minggu semi final masih tidak menggambarkan prestij Maharaja Lawak. Aku harap persembahan di minggu akhir nanti lebih padat dengan komedi supaya layak diberikan 5 Ha oleh juri dan semoga juara yang layak akan ditabalkan minggu depan. 





No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif