Welcome To My Life...

Sunday, April 24, 2016

Wembley, Here We Come!

Assalamualaikum.

I'm a happy supporter. It feels so good to be in final again and even better to win it with dramatic injury-time winner!

Manchester United will fight to win FA Cup final in Wembley this May 21.

Men of the match: Anthony Martial; David De Gea; Marouane Fellaini.

Susah nak pilih pemain terbaik perlawanan antara tiga orang ni. Masing-masing bagi sumbangan penting. Martial dengan assist untuk gol Fellaini, dan gol kemenangan dalam masa kecederaan babak kedua. De Gea dengan beberapa aksi menyelamat penting termasuk menepis sepakan penalti Romelu Lukaku semasa United mendahului 1-0. Fellaini pula menjaringkan gol pertama dan menghadang peluang keemasan Lukaku.

Manchester United memulakan perlawanan dengan formasi 4-1-4-1. David De Gea mengawal gawang. Michael Carrick mengawal kawasan tengah di hadapan benteng Timothy Fosu Mensah, Chris Smalling, Daley Blind, dan Marcos Rojo. Bahagian seragan dibarisi Jesse Lingard, Wayne Rooney, Marouane Fellaini, dan Anthony Martial. Penyerang tunggal ialah Marcus Rashford.

United mendominasi babak pertama dengan kelincahan Fosu Mensah, Lingard, Martial dan Rashford yang muda dan bertenaga. Fellaini dan Rooney pula menguasai bahagian tengah dengan sangat baik. United mempunyai banyak peluang yang gagal disempurnakan. Begitu juga Everton, terutama Lukaku yang rembatannya ditanduk di depan garisan gol oleh Rooney menerusi satu serangan kilat.

Fellaini akhirnya meletakkan United di depan selepas menyudahkan hantaran kemas Martial yang masuk dari sayap kiri. Babak pertama tamat dengan United selayaknya mendahului. Kubu Everton diserang berkali-kali dan para pemain Everton seperti tiada jawapan menangani barisan serangan United yang muda.

Namun Everton lebih menguasai separuh masa kedua dengan asakan bertubi-tubi ke gawang United. Mereka mendapat sepakan penalti selepas Ross Barkley dijatuhkan Fosu Mensah semasa merebut bola. Malang buat Lukaku apabila De Gea berjaya membaca arah yang ditujunya walapun sepakan Lukaku sangat padu dan hampir ke penjuru. De Gea tidak berdaya menghalang jaringan penyamaan Everton apabila hantaran lintang Gerard Deulofeu ditampan Smalling ke gawang sendiri. Game on!

Ander Herrera masuk menggantikan Fellaini beberapa saat sebelum masa sebenar permainan tamat dan tak lama kemudian mendapat kad kuning selepas menghalang larian Barkley. Beberapa detik saja tinggal sebelum perlawanan memasuki masa tambahan apabila hantaran Herrera melepaskan larian Martial di antara pertahanan. Pemain sayap lincah itu yakin dan tanpa keraguan meletakkan penyudah ke penjuru bawah kanan gawang sebelum berlari ke arah penyokong Manchester United untuk meraikan jaringan kemenangan.

Dah lama sebenarnya aku tak melihat semangat yang ada dalam DNA kelab kegemaran aku. Semangat juang sehingga wisel penamat. Never-say-die attitude. United dan gol kemenangan lewat permainan dalam Fergie time (masa kecederaan) memang sangat sinonim dan akrab.


Safe pair of hands

De Gea the hero

Epic injury-time winner!

 

 

Memang puas hati. Jumpa di Wembley 21 Mei nanti.



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif