Welcome To My Life...

Saturday, March 16, 2019

Barcelona? No Fear

Assalamualaikum.

Walaupun Barcelona bukan lagi pasukan yang sangat digeruni dulu kerana dibarisi oleh Xavi dan Andres Iniesta, mereka masih lagi pasukan yang ingin dielak semua pasukan termasuk Manchester City dan Liverpool sendiri.

Mungkin Manchester United kurang bernasib baik kerana diundi bertemu Barcelona dalam undian peringkat suku akhir Liga Juara-Juara Eropah semalam.

Keputusan penuh undian:

Ajax Amsterdam (Belanda) vs Juventus (Itali)
Liverpool (England) vs Porto (Portugal)
Tottenham Hotspurs (England) vs Manchester City (England)
Manchester United (England) vs Barcelona (Sepanyol)

Liverpool dilihat mendapat undian yang paling mudah kerana hanya perlu berdepan Porto. Perlawanan suku akhir yang pasti mendapat tumpuan peminat bola sepak dunia pastinya pertembungan Manchester United dan Barcelona.


Seperti yang penulis jangkakan dalam entri sebelum ini, pasti ada pertemuan sesama pasukan Inggeris. Spurs akan berentap dengan jiran Manchester United. Manakala Ajax menentang Juve menjadi satu-satunya perlawanan suku akhir yang tidak melibatkan pasukan Inggeris.


-----





Walaupun Liverpool dan Juventus dilihat memiliki kelebihan berbanding lawan masing-masing, penulis memandang penuh yakin akan adanya kejutan kerana ia adalah asam garam pertandingan. Ajax Amsterdam sendiri telah melakukannya dengan memalukan penyandang juara di gelanggang lawan. Mampukah mereka melakukannya menentang Cristiano Ronaldo yang dikatakan 'raja' Liga Juara-Juara Eropah?

Peluang Porto pula sudah dinafikan apabila diundi menentang Liverpool. Tidak sukar untuk mengetahui sebabnya. Liverpool membelasah Porto 5-0 secara agregat dalam pusingan enam belas terbaik musim lalu. Porto ada misi balas dendam. Dan mereka perlu berjaya jika bermimpi untuk ke peringkat separuh akhir.

Pertempuran seteru liga domestik juga menarik. Walaupun Manchester City seronok menjaringkan gol tanpa simpati, Spurs baru saja membuktikan kredibiliti mereka dengan menyingkirkan jaguh Jerman empat gol tanpa balas. Kini Spurs perlu mengekang mesin gol Manchester City daripada terus membedil.

Penulis akan mengulas lebih lanjut dalam entri yang akan datang.



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif