Welcome To My Life...

Thursday, November 6, 2014

Messi Cipta Sejarah

Assalamualaikum.

Matchday 4 Part 2

Lionel Messi dan sejarah bukanlah asing. Rekod demi rekod dipecahkan. Malam tadi, Messi menyamai jumlah jaringan Raul (71 gol) untuk menjadi penjaring terbanyak Liga Juara-Juara sepanjang zaman pada usia 27 tahun. Luiz Adriano pula menjaringkan hatrik lagi selepas meledak lima gol menentang lawan sama dalam perlawanan lalu.
Apa pula nasib Manchester City?

-------------------------------

KUMPULAN E

Manchester City 1-2 CSKA Moscow
Bayern 2-0 Roma

Di England, City tewas lagi selepas gagal menumbangkan CSKA di gelanggang lawan. Tandukan Seydou Dumbia meletakkan pelawat di depan sebelum sepakan percuma Yaya Toure menyamakan kedudukan. Doumbia menjaringkan gol kemenangan CSKA ketika City menamatkan permainan dengan sembilan orang pemain. Di Jerman, jaringan Franck Ribery dan Mario Gotze mengesahkan status Bayern selaku pemenang kumpulan dengan berbaki dua perlawanan. 

Kedudukan: Bayern 12; Roma 4; CSKA 4; City 2

-----------------------------------

KUMPULAN F 

PSG 1-0 APOEL
 Ajax 0-2 Barcelona

Di Perancis, jaringan minit pertama Edinson Cavani membawa tuan rumah mara ke pusingan kalah mati. Di Belanda pula, dua gol Lionel Messi membantu pasukannya melangkah jauh dan juga meletakkan dirinya selaku penjaring terbanyak kejohanan sepanjang zaman.

Kedudukan: PSG 10; Barcelona 9; Ajax 2; APOEL 1

---------------------------

KUMPULAN G

Sporting 4-2 Schalke
Maribor 1-1 Chelsea

Di Portugal, Sporting membalas kekalahan dalam perlawanan lepas dengan membenam pelawat dari Jerman hasil jaringan Naby Sarr, Jefferson, Nani dan Islami Slimani. Gol sendiri Slimani dan jaringan Dennis Aogo mengubati kekecewaan Schalke. Di Slovenia, Agim Ibraimi meletakkan tuan rumah di depan sebelum Nemanja Matic menyamakan kedudukan untuk pelawat.

Kedudukan: Chelsea 8; Schalke 5; Sporting 4; Maribor 3

----------------------------------

KUMPULAN H

Athletic 0-2 Porto
Shakhtar 5-0 BATE

Gol Jackson Martinez dan Yacine Brahimi cukup untuk memberikan kemenangan kepada pelawat di Sepanyol. Porto sudah sah mara ke pusingan seterusnya. Shakhtar juga mengukuhkan kedudukan dengan kemenangan selesa di tempat sendiri di Ukraine. Shakhtar masih berpeluang memenangi kumpulan selepas hatrik Luiz Adriano ditambah dua lagi gol dari Darijo Srna dan Alex Teixeira.

Kedudukan: Porto 10; Shakhtar 8; BATE 3; Athletic 1

------------------------------------ 

Empat lagi pasukan mara. Dua dari Kumpulan F dan masing-masing satu dari Kumpulan E dan Kumpulan H. Bayern sah menjadi juara kumpulan dan tiada ragu lagi pasukan yang layak dari Kumpulan F. Chelsea akan mengesahkan kemaraan sekiranya memenangi perlawanan seterusnya dalam Kumpulan G.


No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif