Thursday, July 2, 2015

Puasa di Ampangan

Assalamualaikum.

Hari ni berpuasa sambil melakukan soal selidik di Negeri Sembilan. Para pelajar semester lima ijazah perubatan bergerak ke enam lokasi klinik kesihatan berbeza untuk mengkaji beberapa tajuk dalam populasi yang berbeza. Aku dan rakan-rakan dalam satu bas menuju ke Klinik Kesihatan Ampangan. Tak pernah sampai ke sana. Aku tidur saja dalam bas memandangkan perjalanan kami seawal jam 7.30 pagi.


Ada dua kisah menarik yang nak diceritakan hari ni. Nak membebel kat buah hati pun dia sibuk sangat dengan praktikal. 

Kisah pertama, seorang pak cik berusia 76 tahun yang baru menghantar darahnya untuk diperiksa di makmal. Namanya Pak Cik Sulung, seorang yang sangat peramah. Sebaik dia memulakan bicara, celotehnya sangat sukar dihentikan. Aku yang kebosanan sekadar melayan. Pak cik ni berasal dari Temerloh, Pahang. Yang menariknya, dia tahu tempat tinggal aku di Changlun, Kedah. Aku sebut Sintok. Biasanya orang luar lebih lazim dengan Sintok kerana adanya Universiti Utara Malaysia.

Rupa-rupanya, pak cik ni dulu kerja bidang topografi di Changlun. Zaman Changlun ni masih hutan lagi. Bersungguh dia bercerita. Aku pun jadi seronok menceritakan kemajuan Changlun sekarang yang pesat membangun. 'Dah ada pasaraya' kataku. Siap cakap Siam pak cik ni dengan aku. Maaflah pok cik, saya ni tak reti bahasa Siam.


Kisah kedua, budak kecik berbaju Ultraman. Budak lelaki yang namanya Nik. Umurnya tiga tahun, tapi yang ditunjuknya dua jari saja. Comel budaknya ^_^ Aku dan rakan-rakan yang lain sibuk mengusik budak ni ketika emaknya mengisi borang soal selidik. Budak ni kelakar. Dia gigit air tin milo yang dipegangnya tanpa diminum lagi. Berlari ke sana sini. Tak reti duduk diam.

Yang lagi comel, bila kawan aku mintak air milo yang dia pegang. Dia senyum sambil memeluk kemas air tin milo tersebut. Kawan aku pun umpan. 'Abang ada air nescafe, kita tukar' sambil menunjukkan beg. Sebenarnya tak ada pun. Saja acah budak kecik. Dia tak layan. 'Abang ada Ultraman'.

Reaksi dia? Mata bersinar. Tanda minatnya pada Ultraman bukan sekadar pada baju yang dipakai. Seronok tengok telatah budak tu. Hai lah adik. ^_^


Kesimpulannya, hari ni memang memenatkan. Tidur lagi dalam bas sepanjang perjalanan balik. Kawan-kawan aku dah tidur lagi kat klinik tu. Tidur di kerusi. Macam-macam hal. Walaupun rasa tak bermaya, tanggungjawab sebagai pelajar perlu ditunaikan. Puasa tak membuatkan kita lemah. Kami menunjukkan teladan kepada rakan-rakan not-yet-Muslim. InsyaAllah, moga Allah berikan hidayah kepada mereka.


No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif