Welcome To My Life...

Saturday, January 21, 2017

Haraki

Assalamualaikum.

Haraki ya, bukan harakiri. *lol*

Tokoh gerakan Islam yang sangat terkenal, Imam Hassan al-Banna pernah disoal tentang kenapa beliau tidak menulis buku-buku untuk dibaca dan semangatnya meresap semasa zaman beliau? Jawapannya mudah, beliau melihat buku-buku tidak kekurangan di perpustakaan-perpustakaan, sudah lebih dari cukup. Sikap malas mencari ilmu yang menjadi masalah para belia. Fokus beliau lebih kepada melahirkan rijal yang akan menjadi pejuang mengembalikan kegemilangan Islam.

-----------------------

Masih ingat kejatuhan Presiden Morsi di Mesir?

Beliau dilantik dari sistem demokrasi yang sah. Namun ditumbangkan pemimpin tentera yang khianat. Di manakah silap Presiden dari jemaah Ikhwanul Muslimin ini yang soleh dan begitu inginkan kebangkitan Islam di rantau sana? Apakah kesilapan Morsi yang tak termaafkan? Beliau telah melantik al-Sisi sebagai ketua angkatan bersenjata, orang kanan yang bakal mengkhianatinya dalam sejarah geopolitik. 

Ada satu kata-kata agung dalam sejarah: "Jika kamu mendengar gunung akan berubah tempat, percayalah. Namun jika kamu dengar orang jahat akan berubah akhlaknya, janganlah kamu percaya.'

Morsi menganggap al-Sisi sebagai seorang yang akan berubah dan menyokong revolusi Islam di Mesir. Namun sikap bersangka baik Morsi ini memakan diri dan meruntuhkan revolusi itu kemudiannya. Morsi yang kurang pengalaman dalam gerakan Islam gagal membaca 'sifir' musuhnya dan terperangkap dalam jerat licik yang sangat halus.

Akibatnya, usaha Ikhwanul Muslimin selama berpuluh tahun lamanya hancur musnah dalam sekelip mata. Barisan kepimpinan Ikhwan dan para penyokong ditangkap lalu dibunuh. Morsi sendiri ditangkap. Sesungguhnya, kesilapan itu datang dari kurangnya pengetahuan beliau mengenai harakah Islam untuk memahami strategi kotor musuh politik. 

------------------------------

Musuh-musuh Islam tidak pernah berhenti berfikir siang dan malam cara untuk menjatuhkan 'ruh' umat Islam. Akhirnya, mereka berjaya kerana memecahbelahkan perpaduan khilafah Islam. Mereka memecahkan sistem khilafah kepada negara-negara kecil yang mudah dikawal dengan dasar 'pecah dan perintah'. Mereka membiarkan umat Islam leka berbalah tentang perkara cabang dan lupa akan persoalan pokok yang paling utama: bahawa dunia ini sedang diatur menuju kehadiran The Happy Millenium.

Maka kunci utama untuk kebangkitan Islam itu sendiri adalah KESATUAN. Jika pemikiran berjaya disatukan, barulah matlamat kita berjaya dipusatkan untuk mengembalikan semula sistem khilafah untuk memakmurkan bumi ini sebagaimana tugas manusia dalam firman Allah dalam kitab mukjizat agung al-Quran.



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif