Welcome To My Life...

Saturday, August 23, 2014

First Week

Assalamualaikum.

Minggu pertama, tahun kedua, semester tiga.

Alhamdulillah, i still survive. It has been a very long week. Difficult i could say. Tough and challenging.

Selepas tamat peperiksaan akhir semester kedua yang menandakan tamatnya tahun pertama ijazah perubatan ni, aku hanya cuti sem selama seminggu. Memulakan tahun kedua pada hari Isnin tanpa mengetahui keputusan lagi. Sama ada lulus atau gagal. Aku mesti lulus. Duit biasiswa sem 3 dah guna untuk beli baju dan sebagainya.

Keputusan dikeluarkan pada hari Selasa. Kelas macam biasa hari tu. Memang gila debaran dari pagi. Rasa takut, gementar semua ada. Macam-macam bayangan terlintas di fikiran. Memang mintak simpang. Tak nak repeat.

Keputusan boleh diambil jam 5 petang. Ada sesi Problem-Based Learning jam 4 petang. Tak boleh fokus langsung masa PBL. Fikiran dah melayang fikir apalah keputusan nak dapat. 

Group PBL aku yang terakhir tamatkan sesi hari tu. Allah je yang tahu geramnya dengan fasilitator yang tak sensitif. Kami semua ni berdebar nak tahu keputusan, mana boleh tumpukan perhatian lagi. Masa beratur nak ambik keputusan tu, macam nak luruh jantung. Hanya Allah yang tahu.

Masa nak bukak keputusan tu, memang pasrah. Aku tahu tahap persembahan aku masa peperiksaan amali. Terfikir sekejap, 'kalau tulis gagal macam mana?' Rasa nak breakdown.

Alhamdulillah, lulus. Teori hampir dapat gred A. Amali cukup-cukup makan. Atas urat. Balik tu memang nak celebrate kat Texas Chicken. Housemate sorang dah janji nak belanja. Tapi tak berapa meriah sebab dua orang housemates tak lepas. Dua-dua sangkut peperiksaan amali.

Salah sorang tu, sepatutnya program berkembar ke luar negara dengan aku. Dia kena ulang setahun. Aku pun terfikir. Apa nak dibuat dalam setahun ni? Memang ada hikmahnya. Tapi.. kalau aku... ulang setahun tu macam mula semula dari awal. Allahu....

Apa pun, aku dah lepasi minggu pertama untuk Gastrointestinal System. Tugasan Assigned Independent Reading pun dah keluar. Setakat ni untuk tiga tugasan AIR, aku dapat gred A untuk semua. Mesti kekalkan rekod bersih.

Kalau minggu pertama dah susah, minggu kedua macam mana?




No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif