Welcome To My Life...

Tuesday, August 12, 2014

OSCE I

Assalamualaikum.

Aku memulakan peperiksaan Objective Structured Clinical Examinations di stesen 6 diikuti stesen 7 dan seterusnya stesen 1. Stesen 5 (rehat) adalah stesen terakhir aku untuk dua hari peperiksaan.

------------------------------

STESEN 1: BODY MASS INDEX (BMI)

Stesen ketiga sejak buzer permulaan dibunyikan. Terkejut jugak stesen ni keluar dari modul 'Asasi' (Foundation) [sem 1]. Stesen ni sepatunya sangat mudah. Tapi yang mudah jangan disangka boleh ambil ringan. Aku memang ada bersedia untuk stesen ni dan syukur alhamdulillah, semuanya lancar.

Aku kena ukur tinggi dan berat pesakit simulasi (SP). Aku masuk dan melihat pesakit memakai topi. Topi itu tak boleh dipakai semasa mengukur ketinggian. Pengenalan diberikan, dan sesi mengukur tiada gangguan. SP tu mempunyai BMI 29. Kategori pre-obese. Soalan yang diajukan pemeriksa adalah untuk aku memberi cadangan kepada pesakit bagaimana merendahkan BMI.

Mudah. Lakukan senaman, kurangkan garam dan kolesterol dalam makanan.

--------------------------------------------


STESEN 2: JANGKITAN PERNAFASAN 

Soalan dibaca. Pesakit datang dengan jangkitan pernafasan. Sistem pernafasan (semester dua). Soalan pemeriksaan fizikal.

Eh, aku tak faham soalan. Masa tu jugak nak risau dengan perkataan omputeh 'elicit'. Tertulis di kertas tu tentang 'vocal resonance'. Nak buat ke tak perlu ni?? Gelabah. Aku hampir nak tanya sister (jururawat). Masa seminit saja untuk meneliti soalan. Buzer berbunyi. Masa untuk masuk!

Aku cuba bertenang. Pengenalan diri dan mendapat kebenaran pesakit. Aku basuh tangan dengan alcohol rub. Aku masih gusar. Soalan kepada pemeriksa, 'apa maksud elicit?'. Arahan diberikan untuk aku meneruskan tugasan.

Ketika aku nak ambik kadar denyutan nadi (tugasan yang ada di kertas soalan), pemeriksa menunjukkan kertas soalan lagi, aku hairan. 'Kenapa dia ni?' Rupanya ada perkataan 'do not'. Jangan buat.

Aku mula tenang dan meneruskan pemeriksaan sampai habis dengan lancar.

--------------------------------------


STESEN 3: DEMAM 

Stesen history taking (Hx). Masa untuk menyoal SP yang datang dengan demam. Aku belum tahu sistem apa. Demam ni macam-macam sebab boleh jadi.

Tapi stesen Hx aku tak kisah sangat. Sebab diagnosis hanya satu markah. Masalah dan sebab musabab SP datang perlu digali sedalam mungkin. Aku ada rangka soalan yang aku pegang kukuh. Memudahkan aku untuk mengajukan soalan dengan lancar. Dari history of present illness, kemudian ke systemic review, seterusnya past medical history, family history, social history, idea concern expectation (ICE), dan rumusan.

Ada satu masalah di stesen ni yang aku sedari. SP seperti sengaja tak memberikan maklumat yang banyak. Hanya sepatah dua dijawab untuk setiap soalan. Sekadar perlu. Kedekut jawapan. Aku risau. Ini bermakna aku perlu mencari soalan yang lebih spesifik.

Pada akhirnya, aku tak dapat jugak diagnosis. Aku habis awal di stesen ni. Tak sampai empat minit. Aku ada masa untuk tengok pemeriksa isi kertas markah (aku tak nampak markah yang diberikan).

[Semasa diskusi, baru aku sedar yang kes dalam soalan ni adalah demam denggi. Bermakna ini sistem darah semester dua. SP tak selsema dan batuk. SP ada sakit badan. Ada sorang kawan aku dapat maklumat SP tinggal dengan kawasan pembinaan yang ada air bertakung. Dan dari perbincangan dengan rakan-rakan, aku juga dimaklumkan semua SP memang diarahkan untuk memberi jawapan seminima mungkin kepada pelajar.]

---------------------------------------------


STESEN 4: VENEPUNCTURE
 
Teruk. Sangat teruk. Stesen yang membuatkan aku kecewa.

Aku tak berlatih sangat stesen ni sebab peralatan lengkap hanya ada di Unit Skil Klinikal. Aku resah juga baca soalan. Tapi aku ada membuat persediaan. Aku tahu aliran stesen prosedur ini. Sistem darah semester dua. Masa untuk ambik darah. Dari tangan patung. Soalan mengarahkan aku memberi pengenalan kepada doktor yang menjadi pemeriksa.

Pengenalan lancar. Basuh tangan. Barang-barang diisi. Masa untuk pakai sarung tangan. Eh, tak boleh. Aduh, tak boleh lagi. Aku mengambil masa untuk memakai sarung tangan [kesilapan pertama].

Bila dah berjaya, aku teruskan dengan langkah-langkah seterusnya. Masukkan jarum. 'Darah, tolonglah keluar!'. Malangnya, darah tu degil. Aku cuba dua kali lagi. Jarum tak keluar dari kulit. Hanya ditarik sehingga hampir keluar dan cuba disuntik lagi. [kesilapan kedua].

Buzer dibunyikan. Tamat. Aku tak sempat buat langkah-langkah seterusnya yang ada markah.

[Sepatutnya aku elakkan dua kesilapan yang memakan masa tu. Lain kali aku tak nak pakai sarung tangan kalau susah sangat. Dan kalau darah tak nak keluar, seharusnya aku teruskan dengan langkah-langkah melabel tabung darah dan membuang alatan yang digunakan. Stesen ni hanya gagal kalau tangan pelajar terluka. Nampaknya, markah aku macam tak cukup untuk lulus stesen ni.]

----------------------------------

[Stesen 5: REHAT]

Stesen terakhir. Masa muhasabah diri.. Masa ni aku sedar. Dan berkira-kira. Hari ni persembahan aku tak memuaskan. Aku mungkin gagal stesen ambik darah.

Aku bertekad. Aku ada satu hari lagi untuk melakukan persembahan. Esok aku mesti memberikan yang terbaik. 

--------------------------------------


STESEN 6: SAKIT DADA

Stesen pertama aku untuk peperiksaan OSCE. Pesakit datang dengan sakit dada sejak enam jam lepas. Aku perlu mengambil maklumat. Stesen Hx. Sistem kardiovaskular, semester dua.

Masa ni lagi aku dah kena aplikasikan rangka untuk history taking. Stesen ni tak teruk. Tapi aku tetap tak puas hati. Aku sempat membuat rumusan dan menutup perbualan dengan sempurna. Cuma aku rasa aku boleh melakukan lebih baik, dan seharusnya tampak lebih yakin.

Mungkin ini stesen pertama, aku jadi cuak. Sebelum nak masuk tu, berlari degupan jantung. Mana tidaknya. Peperiksaan amali ni stand alone. Bermakna mesti lulus bersama peperiksaan teori.

----------------------------------

[Stesen 7: REHAT]

Bagus jugak bermula dengan stesen pertama yang aktif diikuti stesen rehat. Bermakna aku boleh menilai prestasi aku sebentar tadi dan bersedia untuk empat stesen aktif berturut-turut dengan salah satunya, history taking. Aku tarik nafas dalam-dalam dan cuba bertenang.

Tak guna resah dan berfikiran negatif. Stesen yang dah lepas pun tak guna difikirkan semula. Stesen lepas ni aktif. Masa untuk beraksi lagi!

------------------------

-BERSAMBUNG-



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif