Welcome To My Life...

Sunday, August 7, 2016

Mara

Assalamualaikum.

Jumaat, 5 Ogos 2016.

"Hooray!"

Tamat peperiksaan akhir semester enam. Bermakna tamatlah perjuangan tahun ketiga aku dalam pengajian bidang perubatan. Three years that i could say now, 'living to expectation'. Seperti yang selalu dimomokkan dan dikhabarkan sejak dulu, tak mudah jadi pelajar medik ni. Kena tahu bagaimana fungsi normal sistem badan manusia. Bak kata sorang pensyarah, "pengetahuan asas sistem badan inilah yang membezakan doktor dan orang awam yang membaca". Orang awam boleh tahu ilmu perubatan jika mereka membaca. Tapi seorang DOKTOR mengamalkan ilmu ini untuk mencari punca penyakit dan cuba merawat pesakit. Hanya Allah jualah yang menyembuhkan.

Bla bla bla.

Rasa macam tak percaya. Dah nak masuk tahun keempat. Dua tahun lagi sebelum aku mendapat gelaran yang diimpikan sejak kecik, "Dr. Nazif". Ada peperiksaan klinikal yang penting sebelum aku memasuki semester lapan. Satu lagi peperiksaan 'big bang'. Peperiksaan yang wajib dilepasi. Enam belas stesyen Objective Structured Clinical Examination (OSCE). Dijadualkan pada bulan Februari.

----------------------

Sementara itu, pada hari yang sama keputusan peperiksaan semester 10 diumumkan. Kejayaan lulus bermakna menamatkan ijazah sarjana muda perubatan yang membawa gelaran 'Medical Doctor'. Tahniah senior-senior termasuklah Dr. Ahmad Syahmie.

Selamat menjalani tempoh doktor pelatih (houseman officer) selama dua tahun dalam tempoh enam bulan atau setahun dari sekarang. Semoga menjadi doktor yang bermanfaat untuk ummah. 

I will follow in two years, no longer than that. InsyaAllah.



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif