Tuesday, January 16, 2018

Back to Winning Way

Assalamualaikum.

Lama rasanya tak tulis entri baru. Sekarang sibuk dengan persediaan untuk peperiksaan penting big bang bagi pelajar perubatan tahun akhir: Final Professional Exam. Walau sibuk pun, tetap updated dengan perkembangan kelab kegemaran Manchester United.


Rivals' watch

Liverpool 4-3 Manchester City
Chelsea 0-0 Leicester
Bournemouth 2-1 Arsenal
Tottenham 4-0 Everton

Hanya dua daripada lima pencabar utama Manchester United dalam Big 6 mencatat kemenangan. Pertembungan sesama sendiri Liverpool dan Manchester City di Anfield menyaksikan kekalahan pertama untuk pasukan Pep Guardiola. Spurs mudah membenam cabaran Everton di Wembley. Chelsea mencatat satu lagi keputusan seri. Bournemouth mengejutkan Arsenal yang tempang beraksi tanpa Alexis Sanchez dan Mesut Ozil. 


Jose Mourinho tiada masalah menurunkan barisan terkuatnya dengan Henrikh Mkhitaryan tidak berada dalam skuad 18 pemain. David De Gea menjaga gawang di hadapan barisan Antonio Valencia, Phil Jones, Chris Smalling dan Luke Shaw. Paul Pogba dan Nemanja Matic melindungi pertahanan. Juan Mata, Jesse Lingard, dan Anthony Martial menyokong Romelu Lukaku sebagai penyerang tunggal.

Antonio Valencia yang baru pulih meledak gol pertama United dengan gol cantik. Valencia terkenal sebagai bek kanan yang sangat gemar membawa bola ke kaki kanannya tetapi melepaskan sepakan kencang dengan kaki kiri untuk gol tersebut. 

Gol kedua United menyaksikan kombinasi Perancis yang mantap antara Pogba-Martial. Vision Pogba begitu menakjubkan dengan mengetahui di mana Martial tanpa perlu melihat. Hantaran tepat itu dirembat Martial dari luar kotak penalti. 

Martial kemudian mencipta gol ketiga United. Hantaran lambung Martial dikawal dengan begitu cemerlang oleh Lukaku yang merembat dengan kaki kiri untuk memastikan kemenangan selesa. Gol yang sangat penting untuk meningkatkan keyakinan Lukaku.

------------

Minggu yang sangat baik untuk Manchester United. Para pemain beraksi cemerlang di tempat sendiri. Kemenangan awal pagi tadi bermakna mereka merapatkan jurang dengan pendahulu liga kepada 12 mata. United kini berada di tempat kedua, tiga mata di depan Liverpool dan Chelsea yang berkongsi tempat ketiga. 

Satu lagi berita baik bagi peminat Manchester United adalah perpindahan Alexis Sanchez dari Arsenal dengan Mkhitaryan berpindah ke Arsenal. Sanchez akan memakai jersi keramat nombor tujuh yang gagal diisi sejak Cristiano Ronaldo ke Real Madrid. Jersi keramat nombor tujuh sebelum ini turut dipakai oleh legenda seperti George Best, Bryan Robson, Eric Cantona dan David Beckham. 

Kemasukan Sanchez akan menguatkan Manchester United untuk terus mencabar Manchester City. Glory glory Manchester United.

Keyboard off



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif