Welcome To My Life...

Sunday, September 2, 2018

Liga Juara-Juara Eropah Kembali Lagi

Assalamualaikum.

Dan... musim baru Liga Juara-Juara Eropah akan bermula. Undian 32 pasukan kepada 8 kumpulan sudah dilakukan dan berikut adalah keputusannya. 


KUMPULAN A
Atletico Madrid (Sepanyol)
Borussia Dortmund (Jerman)
Monaco (Perancis)
Club Brugge (Belgium)

Atletico Madrid berpeluang cerah untuk memenangi kumpulan. Dortmund dan Monaco akan bersaing untuk mengiringi Atletico. Club Brugge mungkin sekadar mengutip pengalaman.

----

KUMPULAN B
Barcelona (Sepanyol)
Tottenham Hotspurs (England)
PSV Eindhoven (Belanda)
Inter Milan (Itali)

Kumpulan yang menarik. Tottenham sekali lagi diundi bersama gergasi Sepanyol selepas musim lalu sekumpulan dengan Real Madrid. Barcelona perlu berhati-hati kerana Tottenham memenangi kumpulan mereka musim lepas sebelum tewas di pusingan 16 terbaik. PSV dan Inter Milan memiliki sedikit peluang untuk menyaingi Barca dan Spurs.

----

KUMPULAN C
Paris Saint-Germain (Perancis)
Napoli (Itali)
Liverpool (England)
Red Star Belgrade (Serbia)

Kumpulan yang menarik juga tetapi PSG dan Liverpool dijangka mudah layak ke pusingan seterusnya dengan kekuatan skuad yang dimiliki. Napoli sedikit pincang selepas pengurus, Maurizio Sarri, berpindah ke Chelsea. Red Star Belgrade dijangka tidak mampu menandingi pasukan besar yang lain. 

----

KUMPULAN D
Lokomotiv Moscow (Rusia)
Porto (Portugal)
Schalke 04 (Jerman)
Galatasaray (Turki)

Satu kumpulan yang pastinya terbuka. Porto mempunyai kelebihan dari segi pengalaman untuk bertanding di pentas tertinggi Eropah. Begitu juga Galatasaray dan Schalke 04. Sukar untuk meramalkan dua pasukan yang akan terus mara. Mungkin satu slot untuk Porto.

----

KUMPULAN E
Bayern Munich (Jerman)
Benfica (Portugal)
Ajax (Belanda)
AEK Athens (Greece)

Boleh dikatakan kumpulan yang mudah untuk gergasi Bundesliga, Bayern Munich. Dari segi pengalaman, Benfica mungkin memiliki kelebihan berbanding Ajax dan AEK.

----

KUMPULAN F
Manchester City (England)
Shakhtar Donetsk (Ukraine)
Lyon (Perancis)
Hoffenheim (Jerman)

Deja vu bagi Shakhtar kerana diundi sekumpulan dengan Manchester City buat musim kedua berturut-turut. Manchester City memenangi kumpulan musim lalu dengan diiringi Shakhtar ketika Napoli disingkirkan. Lyon mungkin dapat memberikan cabaran kepada Shakhtar untuk tempat kedua.

----

KUMPULAN G
Real Madrid (Sepanyol)
Roma (Itali)
CSKA Moscow (Rusia)
Plzen (Republik Czech)

Kumpulan yang mudah untuk Real Madrid dan juga Roma. Watak pembunuh gergasi telah dimainkan Roma musim lepas dan pastinya mereka mengidamkan perjalanan sejauh itu lagi musim ini. Selain Real Madrid, Roma dijangka tidak berdepan banyak masalah untuk menempah slot ke pusingan seterusnya.

----

KUMPULAN H
Juventus (Itali)
Manchester United (England)
Valencia (Sepanyol)
Young Boys (Switzerland)

Saingan yang dijangka menarik. Undian seperti ini sepatutnya mudah bagi Manchester United dengan barisan pemain yang mereka ada. Namun, prestasi semasa dalam liga domestik tidak menyokong United. Valencia mungkin memberikan masalah. Dan jika United tidak berhati-hati, Young Boys juga akan menjadi racun.

--------------

Secara keseluruhan, tiada banyak masalah untuk kelab-kelab besar seperti Real Madrid, Barcelona, PSG, Bayern Munich, Manchester City dan Liverpool. Dalam majoriti kumpulan, ada dua nama besar yang dijangka mudah mara ke pusingan kalah mati. Napoli mungkin dapat menggugat PSG dan Liverpool. Manchester United perlu mencapai potensi mereka untuk mengatasi Juventus dan Valencia. 

Pakar Liga Juara-Juara Eropah, Cristiano Ronaldo akan beraksi bersama pasukan barunya, Juventus, selepas berpindah dari Real Madrid. Apakah kejutan dapat disaksikan?

We will wait, and see


No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif