Welcome To My Life...

Monday, October 8, 2018

Popular Ke Tak

Assalamualaikum.

Malam tadi berlangsung Anugerah Bintang Popular Berita Harian kali ke-31 di Putrajaya International Convention Center (PICC). Tahun lepas anugerah utama Bintang Paling Popular dimenangi oleh Fattah Amin

Orang kata popular tak semestinya bagus. Betul ke tidak??

Edisi kali ini disiarkan secara langsung di TV3 dan terdapat tiga orang pengacara iaitu Ajak Shiro dengan diapit oleh Zara Zya serta Janna Nick. Ada beberapa keputusan yang tepat seperti dijangka oleh penulis (pandangan peribadi) dan ada juga keputusan yang macam tak layak (like seriously?). 

Terdapat 14 kategori yang keputusannya diumumkan secara langsung (termasuk anugerah Bintang Paling Popular). Artis baru lelaki dan wanita popular dimenangi oleh Fendy Bakry (Mr. Grey) dan Farah Nabilah. Kemudian, Khai Bahar [okay] dan Wany Hasrita [???] memenangi penyanyi lelaki dan wanita popular. 

Pengacara TV popular dimenangi oleh Neelofa (expected) dan penyampai radio popular dimenangi oleh Haziq dari Hot FM [wtf?]. Artis komedi popular pula dimenangi oleh Zizan Razak [expected]. Kategori artis kolaborasi / duo / berkumpulan popular dimenangi oleh duo sensasi Syamel dan Ernie Zakri

Artis versatil popular dimenangi oleh tak lain dan tak bukan, the versatile Alif Satar. Dua kategori berikutnya dimenangi oleh pasangan hot meletop kebaboom yang sudah hampir setahun bernikah. Pelakon TV wanita popular dimenangi oleh si isteri dan selepas itu si suami pula memenangi kategori pelakon TV lelaki popular. Tak lain dan tak bukan Fazura dan Fattah Amin. Tak sukar sebenarnya untuk meramalkan kemenangan mereka berdua kerana dua fan base bergabung untuk memenangkan pasangan suami isteri. Not surprising. Populariti kedua-duanya saling membantu.

Emma Maembong [hmmm] memenangi kategori pelakon filem wanita popular dan kategori lelaki pula dimenangi oleh Zul Ariffin [pffft]. Dan..... anugerah bintang paling popular ABPBH 31 dimenangi oleh Wany Hasrita dengan mendapat dua juta lebih undian.

Noorkumalasari memenangi anugerah khas pencapaian sepanjang hayat. Untuk kategori online pula, Neelofa [hmmm] memenangi kategori artis sensasi. Fazura menang besar lagi apabila gandingannya bersama suaminya Fattah Amin memenangi anugerah pasangan sensasi drama dan kemudian gandingan bersama Zul Ariffin memenangi pasangan sensasi filem. Fatimah Omar Mukhlis memenangi kategori personaliti media sosial dan Arif Jiwa [expected] yang sangat comel memenangi anugerah instafamous cilik popular.

---------

What to say?

Kombinasi pengacara malam tadi walaupun meriah tapi tak cukup berkarisma untuk mengacarakan malam yang gilang-gemilang seperti ABPBH. Mungkin Alif Satar sepatutnya menjadi pengacara. Dan bagi penulis, Alif Satar antara yang paling layak memenangi kategorinya sebagai artis versatil popular. Bukan saja boleh menyanyi dengan baik, Alif sangat brilliant sebagai pengacara dan juga pelakon yang tidak kayu. He's really one in a million.

Dari segi persembahan pula, konsep mashup untuk beberapa lagu dilihat tidak sesuai dan cacamarba. Terutamanya mashup lagu Pematah Hati (Nabila Razali) dan Luar Biasa (Ismail Izzani). Hancur. Penulis rasa persembahan gabungan dua bekas bintang Akademi Fantasia, Aizat Amdan dan Hafiz Suip lebih menghiburkan. Penulis suka kebanyakan lagu Aizat dan Hafiz dan gandingan mereka smart. Aizat menyanyikan lagu Hafiz dan Hafiz juga menyanyikan bahagian lagu Aizat dan tidak merosakkan persembahan mereka. They are what we call 'performers'. 

Banyak artis yang menang anugerah kerana populariti saja (well, memang anugerah popular pun) dan bukan kerana kualiti yang ada pada mereka. Anugerah utama pun sangat mengejutkan. Ramai netizen yang menyatakan komen terkejut dengan kemenangan Wany. 

Bagi penulis, mungkin undian untuk pasangan Fazura dan Fattah pecah dua menyebabkan salah seorang daripada mereka tidak menang. Penulis lebih menjangkakan kemenangan Zizan Razak atau jika tidak pun, Neelofa akan menjadi bintang paling popular.

What's done is done. Tahniah kepada semua pemenang. 



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif