Thursday, October 16, 2014

Rakaman

Assalamualaikum.

Alhamdulillah, sesi video recording untuk pesakit sukar berjalan lancar hari ni. Pesakit simulasi diberikan skrip untuk beberapa situasi yang perlu dihadapi para pelajar. Banyak jenis pesakit sukar tapi tiga situasi pilihan adalah: MARAH, MENDESAK, BANYAK CAKAP.

Pesakit marah ni ada banyak sebab. Tapi biasanya sebab kena tunggu lama dalam keadaan sakit. Pesakit mendesak (demanding) pun ada banyak jenis. Contoh situasi hari ni: ibu bapa seorang gadis nak tahu sebab anak mereka ke klinik. Maklumat pesakit adalah sulit dan mesti dirahsiakan. Pesakit jenis banyak cakap pula akan cerita meleret jauh tersasar dari sebab kenapa mereka datang. Contohnya, lebih banyak bercakap tentang kucing.

Hari ni aku dalam kumpulan pertama (enam orang). Jadi tak perlu berdebar lama. Aku dapat situasi pesakit marah kerana terpaksa menunggu sejam dalam keadaan kurang selesa kerana masalah cirit-birit. Aku jangka pesakit akan marah-marah lebih lama. Unexpectedly, dia reda dalam masa sekejap. Aku pulak jadi hilang punca nak buat history taking. Nak tanya lebih pasal cirit-birit tu.

Tapi, aku rasa macam pujian bila habis lima minit, pesakit tu komen dia tak dapat marah lama sebab aku dah tak bagi dia sebab untuk marah. Lawak pun ada bila ingat balik. Aku sempat perkenalkan diri dalam keadaan pesakit tu tengah marah. Lepas aku beritahu nama, dia sambung marah-marah. ^_^

Yang penting, lima minit tu memang sekejap. Esok ada facilitated peer review. Nak tengok balik aksi dalam bilik tu mesti gelak-gelak. Ini kali kedua buat video recording lepas sem pertama dulu. Kali ni aku rasa lebih tenang dan kurang gemuruh. Mungkin berkat kalimah bismillah. Dengan nama Allah. 

Have a blast, people!




No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif