Saturday, October 24, 2015

Derby Day

Assalamualaikum.

It's a very big important day in the English Premier League calendar. It's Manchester derby again.

Dulunya perlawanan ini hanya pertembungan antara pasukan setempat di bandar Manchester. Kini situasi sudah berubah dan kepentingan sudah mula bertambah. Perlawanan ini adalah persaingan dua seteru gergasi bola sepak Inggeris yang akan menentukan pilihan untuk menjadi juara. 

Melihat perkembangan pasukan Chelsea yang bermula buruk dan Liverpool pula dengan prestasi tidak menentu, hanya dua kelab utama Manchester (United dan City) akan berebut kejuaraan dengan kelab Arsenal yang berpusat di London.

Pasukan Manchester City memiliki kelebihan di atas kertas dengan pasukan yang lebih baik dibarisi bintang-bintang ternama lagi berkualiti. Namun aksi di atas padang akan menentukan pemenang yang lebih layak. Penguasaan bola juga tidak menjamin kemenangan kerana peraturannya, pasukan yang menjaringkan satu gol lebih dari pihak lawan akan memungut tiga mata penuh. Itu pengajaran yang pahit bagi Bayern Munich (jaguh Jerman) yang tewas kepada Arsenal dalam Liga Juara-Juara Eropah minggu ini.

Pasukan Manchester City tidak kebal. Mereka telah kalah musim ini dan pasukan Manchester United mempunyai kualiti yang cukup untuk merobek pertahanan City. Walau bagaimanapun, harus diingat bahawa gaya permainan United yang lebih bercorak penguasaan bola akan berdepan masalah menghadapi permainan menyerang jiran mereka.

Manchester United tidak menunjukkan selera untuk menang ketika kedudukan terikat satu sama dalam perlawanan peringkat kumpulan Liga Juara-Juara Eropah pertengahan minggu ini. Sebaliknya Manchester City terus mengasak kubu lawan dan akhirnya berhasil menjaringkan gol kemenangan.

Jika ada satu perkara yang harus diingat oleh para pemain Manchester United, hal itu adalah penguasaan bola tidak memberikan kemenangan dalam sukan bola sepak. Jaringkan satu gol lebih banyak dari pihak lawan, tidak kira jika anda bermain buruk atau dikeji selepas perlawanan. Itu saja caranya untuk pulang sebagai pemenang!



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif