Welcome To My Life...

Monday, October 12, 2015

Golden Chance Missed

Assalamualaikum.

10 Oktober 2015

Two of the best players, two of the finest takers. Yet they failed when it mattered most. Not even master can prevent defeat on the unlucky day.

Not so unlucky.

Sukan bola sepak IMU Cup 2015.

Kami memulakan pagi Sabtu dengan kemenangan bergaya 3-0 mengatasi pasukan Griffin untuk memenangi kumpulan. Pasukan aku, Taurus, akan menentang Draco di tempat kedua dalam Kumpulan B. Manakala Hydra di belakang kami akan menentang pemenang kumpulan B, Pegasus.

Pegasus yang menewaskan Draco 1-0 dalam perlawanan penentuan pemenang kumpulan dikejutkan apabila tewas kepada juara tahun lepas, Hydra 2-0. Tiba giliran kami untuk menebus kehampaan tahun lepas dengan sekadar meraih pingat gangsa. Misi kami untuk mara ke perlawanan akhir dan merangkul pingat emas pula kali ini.

Hakikatnya, pasukan ini adalah 'Golden Generation' (generasi emas) rumah sukan Taurus. Buktinya, pasukan ini dibarisi juara futsal IMU Cup tahun lepas yang berjaya mempertahankan pingat emas tahun ini. Kali pertama aku bermain sukan bola sepak IMU Cup semasa semester pertama, kami tewas di peringkat kumpulan. Kali kedua tahun lalu dalam semester tiga, aku pulang dengan pingat gangsa. Kali ini aku mahu pencapaian yang lebih baik.

Tamat perlawanan, kedudukan terikat tanpa jaringan. Tiada masa tambahan. Sepakan penalti akan menentukan pemenang. Draco akan memulakan penentuan sepakan penalti. Aku selaku penyerang pasukan turut tersenarai dalam lima pengambil sepakan penalti. Kapten memberikan kepercayaan untuk aku mengambil sepakan ketiga. Malangnya, ketika aku mengambil sepakan itu, pasukan Draco telah mendahului 2-0. Dua pemain Taurus yang pertama telah gagal menyempurnakan sepakan masing-masing. Begitu juga seorang pemain Draco. Aku melangkah dengan penuh harapan pasukan terpikul di bahu. 

Aku memandang bola di hadapanku. Fokus. Cuba menenangkan diri yang sangat gementar. Jika aku gagal, kami hampir pasti tewas. Aku sudah tahu di mana aku akan menyempurnakan sepakan itu. Aku hanya perlu memastikan sepakanku cukup kuat dan tidak tersalah sepak. Aku menarik nafas sedalam mungkin. Pengadil meniup wisel. Langkahan bermula. Aku menyepak ke sebelah kanan penjaga gol dan mudah menewaskan penjaga gawang lawan. Kedudukan 1-2.

Selepas tamat lima sepakan penalti untuk kedua-dua pasukan, kedudukan terikat 3-3. Dua lagi rakan sepasukan aku menjaringkan sepakan masing-masing. Pengadil menggunakan peraturan yang aneh bagi aku tetapi dipersetujui kedua-dua kapten pasukan. Pengadil melambung syiling untuk menentukan siapakah yang akan mengambil sepakan keenam yang merupakan 'sudden death'. Draco mendapat sepakan tersebut. Jika sepakan itu dijaringkan, mereka terus menang. Jika penjaga gol Taurus berjaya menyelamatkan sepakan itu, Taurus terus menang.

Malangnya, seperti yang aku telah gambarkan dari tajuk dan permulaan entri ini, sepakan itu berjaya dijaringkan dan Draco menewaskan Taurus untuk melangkah ke final. Hakikatnya, pasukan Taurus merupakan pasukan terbaik. Hanya faktor nasib tidak menyebelahi kami.

Have to wait for next year!


No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif