Welcome To My Life...

Sunday, October 25, 2015

Manchester is Red

Assalamualaikum.

I'm confident. Tonight Manchester should be painted red.

Malam ini pertembungan jiran setempat bandar Manchester. Dua pasukan gergasi bola sepak Inggeris ketika ini. Jam 3 petang waktu England bersamaan pukul 10 malam waktu Malaysia. Perlawanan penting di awal musim untuk menentukan pasukan yang lebih bagus kerana kedua-dua pasukan memulakan musim dengan cemerlang.

Lewat malam tadi, Arsenal menang tipis mengatasi Everton 2-1 untuk terus mengukuhkan status mereka selaku pencabar kejuaraan musim ini. Arsenal kini sedang berada di tahap prestasi terbaik. Manakala Chelsea terus malang. Kekalahan 2-1 kepada pasukan West Ham terus memberikan tekanan buat juara bertahan yang kian jauh dari perlumbaan merebut takhta liga. West Ham pula mengukir rekod hebat apabila menewaskan empat pasukan Big Boys musim ini selepas turut menewaskan Manchester City, Arsenal, dan Liverpool.

Beralih seketika berbicara mengenai Piala Dunia Ragbi 2015. Perlawanan separuh akhir pertama malam tadi pukul 11 malam waktu Malaysia menyaksikan gergasi All Blacks menewaskan Springboks 20-18 dalam pertarungan sengit yang menyaksikan hanya dua try dilakukan. Kedua-dua try tersebut dilakukan oleh pasukan New Zealand. Kesemua mata Afrika Selatan diperoleh melalui sepakan penalti. Lima daripadanya dilakukan oleh pemain muda berusia 21 tahun, Handre Pollard. Satu lagi sepakan penalti Afrika Selatan disempurnakan oleh Patrick Lambie. 

Namun, ternyata keperkasaan New Zealand - yang terkenal dengan tarian Haka sebelum perlawanan - tidak dapat diatasi oleh Afrika Selatan. New Zealand akan menanti pemenang perlawanan separuh akhir kedua antara Argentina (Pumas) menentang Australia (Wallabies).

Ramai meramalkan Argentina akan mara ke perlawanan akhir. Persoalan itu akan terjawab malam ini. Perhatian aku tertumpu kepada perlawanan Manchester derby yang melibatkan pasukan kegemaran aku, Manchester United!

Apa pun keputusan malam ini tidak akan menentukan juara liga. Juara hanya akan ditabalkan bulan Mei nanti. Perjalanan masih panjang. Glory glory Manchester United.




No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif