Welcome To My Life...

Sunday, April 9, 2017

Celcom Axiata Terbuka Malaysia 2017: Separuh Akhir

Assalamualaikum.

A

Perseorangan Lelaki
Lin Dan (China) vs Son Wan Ho (Korea Selatan) 27-25 19-21 21-16
Lee Chong Wei (Malaysia) vs Wong Wing Ki (Hong Kong) 21-12 21-9

Lin Dan berhempas pulas dalam tiga set sebelum menundukkan tentangan sengit dari perseorangan utama Korea Selatan. Lee Chong Wei selaku bintang tuan rumah pula tidak mengecewakan para peminatnya yang memenuhi stadium dengan kemenangan mudah seperti yang dijangka. Pertemuan epik antara dua legenda akan berlaku lagi.

----------------

Beregu Lelaki
Fu Haifeng/Zheng Siwei (China) vs Chai Biao/Hong Wei (China) 17-21 21-14 21-19
Marcus Gideon/Kevin Sanjaya (Indonesia) vs Takeshi Kamura/Keigo Sonoda (Jepun) 21-16 21-13

Juara Olimpik Rio 2016, Fu Haifeng, mara lebih jauh dengan pasangannya yang lebih muda apabila menumbangkan rakan senegara dalam pertarungan tiga set, bangkit dari kekalahan set pertama. Lawan mereka di final bukan calang-calang. Beregu Indonesia yang sedang meningkat naik dan juga juara All England yang menunjukkan jalan keluar kepada beregu emas Jepun.

------------------

Perseorangan Wanita
Tai Tzu Ying (Taiwan) vs Sung Ji Hyun (Korea Selatan) 20-22 21-13 21-12
Carolina Marin (Sepanyol) vs Nozomi Okuhara (Jepun) 23-21 21-19

Pemain nombor satu dunia dari Taiwan kelihatan bergelut di permulaan set pertama namun bangkit memberi cabaran sebelum terpaksa akur. Namun dua set berikutnya membuktikan keupayaan Tai tidak dapat dikekang oleh Sung. Lawannya di final iala juara Olimpik Rio 2016 yang menyingkirkan pemain rendah dari Jepun yang cuba memberi tentangan habis-habisan tetapi Marin mempunyai cukup kekuatan untuk menang.

--------------------

Beregu Wanita
Yuki Fukushima/Sayaka Hirota (Jepun) vs Misaki Matsutomo/Ayaka Takahashi (Jepun) 21-18 21-19
Huang Yaqiong/Tang Jinhua (China) vs Chang Ye Na/Lee So Hee (Korea Selatan) 22-20 18-21 21-16

Beregu sedang meningkat naik dari Jepun, Yuki Fukushima/Sayaka Hirota menang straight game untuk mengejutkan beregu nombor satu dunia dan juga pilihan utama kejohanan dari negara Matahari Terbit tersebut. Lawan mereka di final ialah beregu muda China yang bertarung tiga set sebelum melepasi halangan beregu handalan Korea Selatan.

-------------------------

Beregu Campuran
Zheng Siwei/Chen Qingchen (China) vs Zhang Nan/Li Yinhui (China) 21-19 21-14
Lu Kai/Huang Yaqiong (China) vs Tontowi Ahmad/Liliyana Natsir (Indonesia) 21-8 21-16

Dominasi beregu muda China tidak dapat dihalang. Tiga beregu China di semi final dan dua mara lebih jauh seperti yang dijangka. Zheng Siwei/Chen Qingchen menundukkan rakan senegara untuk menempah pertemuan akhir dengan juga rakan senegara. Lu Kai/Huang Yaqiong menunjukkan jalan keluar kepada juara Olimpik Rio 2016 dengan kemenangan mudah. Masa untuk generasi baru!

-----------------------------

Dua pakar beregu China meneruskan aksi dalam dua acara untuk aksi final. Zheng Siwei (beregu lelaki/campuran) dan Huang Yaqiong (beregu wanita/campuran) bagaimanapun akan berdepan satu sama lain dalam final beregu campuran dan hanya salah seorang dari mereka mungkin bergelar juara dua acara.

Perlawanan tumpuan hari ini di Kuching, Sarawak, sudah semestinya pertembungan dua legenda sepanjang zaman yang masih beraksi. Perseteruan Lee-Lin sudah berlarutan lebih 10 tahun sejak dari sirkit remaja lagi. Masing-masing di penghujung karier dan pertemuan kali ke-38 ini menambah perisa dalam kisah permusuhan mereka di gelanggan. Rekod memihak Lin Dan 25-12 tetapi Lee Chong Wei adalah jaguh dengan 11 kejuaraan Terbuka Malaysia dan dalam misi memburu kejuaraan kali ke-12 sepanjang karier gemilangnya.

Ayuh Lee Chong Wei! Malaysia memang boleh!



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif