Welcome To My Life...

Saturday, May 27, 2017

Piala Sudirman 2017 #2

Assalamualaikum.

Peringkat kumpulan berlalu tanpa banyak kejutan. Pasukan-pasukan pilihan utama mara seperti dijangka ke pusingan suku akhir. Hanya Indonesia yang tersingkir, tempat mereka digantikan oleh pasukan India.

Berikut adalah keputusan penuh pusingan suku akhir.

CHINA 3-0 INDIA
XD: Lu Kai/Huang Yaqiong v Satwiksairaj Rankireddy/Ashwini Ponnappa 2-1
MS: Chen Long v Srikanth Kidambi 2-0
MD: Fu Haifeng/Zhang Nan v Satwiksairaj Rankireddy/Chirag Shetty 2-0

JEPUN 3-1 MALAYSIA
MD: Takeshi Kamura/Keigo Sonoda v Goh V Shem/Tan Wee Kiong 2-1
WS: Nozomi Okuhara v Sonia Cheah 2-0
MS: Kenta Nishimoto v Lee Chong Wei 0-2
WD: Misaki Matsutomo/Ayaka Takahashi v Vivian Hoo/Woon Khe Wei 2-0

KOREA 3-1 TAIWAN
MD: Choi Sol Gyu/Seo Seung Jae v Lee Jhe Huei/Lee Yang 2-1
WS: Sung Ji Hyun v Tai Tzu Ying 0-2
MS: Son Wan Ho v Chou Tien Chen 2-1
WD: Chang Ye Na/Lee So Hee v Hsu Ya Ching/Wu Ti Jung 2-0

THAILAND 3-2 DENMARK
XD: Dechapol Puavaranukroh/Sapsiree Taerattanachai v Mathias Christiansen/Sara Thygesen 2-0
MS: Tanongsak Saensomboonsuk v Viktor Axelsen 0-2
MD: Bodin Isara/Nipitphon Phuangphuapet v Mads Conrad/Mads Pieler 1-2
WS: Ratchanok Intanon v Line Kjaersfeldt 2-0
WD: Jongkolphan Kititharakul/Sapsiree Taerattanachai v Kamilla Rytter/Christinna Pedersen 2-0

China menang mudah seperti dijangka, dua perlawanan terakhir tidak perlu dilangsungkan. Pertemuan ulangan Jepun dan Malaysia pula berlangsung sama seperti dalam Kumpulan B. Goh V Shem/Tan Wee Kiong sekali lagi menghampakan para peminat badminton Malaysia apabila tewas kepada Takeshi Kamura/Keigo Sonoda buat kali kedua berturut-turut dalam Piala Sudirman kali ini. Hanya Lee Chong Wei menyumbang mata seperti biasa.

Pertemuan ulangan dari Kumpulan C pula diterbalikkan. Korea kali ini tidak memberi peluang kepada Taiwan mengejutkan mereka buat kali kedua. Hanya satu mata dilepaskan kepada ratu badminton dunia dari Taiwan, Tai Tzu Ying. Thailand pula menyingkirkan pilihan kedua, Denmark. Beregu campuran adalah kunci perlawanan kerana jika Denmark menang acara ini, mereka akan menang mudah 3-0. Sebaliknya, mereka menyerahkan acara beregu campuran kepada Thailand. Walaupun dua acara lelaki dimenangi Denmark, dua acara wanita berikutnya dimenangi Thailand untuk menghantar Denmark pulang.

----------------------------

Pusingan separuh akhir tidak akan melibatkan pasukan Eropah. Empat pasukan dari benua Asia akan menentukan finalis yang akan berentap dalam perlawanan akhir. China yang tidak pernah hilang dari pentas final sejak 1993 akan terus cuba mempertahankan kejuaraan 2015 yang dimenangi di tempat sendiri.

KOREA 3-1 THAILAND
XD: Choi Sol Gyu/Chae Yoo Jung v Dechapol Puavaranukroh/Sapsiree Taerattanachai 0-2
MS: Son Wan Ho v Suppanyu Avihingsanon 2-1 
MD: Choi Sol Gyu/Seo Seung Jae v Bodin Isara/Dechapol Puavaranukroh 2-0 
WS: Sung Ji Hyun v Ratchanok Intanon 2-0

CHINA 3-2 JEPUN
XD: Zheng Siwei/Chen Qingchen v Yuta Watanabe/Arisa Higashino 1-2
MS: Lin Dan v Kenta Nishimoto 2-0
MD: Li Junhui/Liu Yuchen v Takeshi Kamura/Keigo Sonoda 2-0
WS: Sun Yu v Akane Yamaguchi 0-2
WD: Chen Qingchen/Jia Yifan v Misaki Matsutomo/Ayaka Takahashi 2-0

Satu-satunya wakil Asia Tenggara iaitu Thailand gagal menandingi kehebatan kuasa besar Asia, Korea. Walaupun Dechapol Puavaranukroh dan gandingannya Sapsiree Taerattanachai berjaya mencuri mata melalui acara beregu campuran, namun tiga mata berikutnya memberi kemenangan mutlak kepada Korea. Perseorangan wanita Korea, Sung Ji Hyun menyumbang mata kemenangan setelah membenam ratu badminton Thailand, Ratchanok Intanon.

Pertemuan dua kuasa besar ketika ini pula dimenangi oleh juara bertahan. Jepun begitu hampir dan amat sangat hampir untuk menyingkirkan China buat kali pertama dari pentas final sejak tahun 1993. Namun, hari bersejarah itu gagal berlaku. Yuta Watanabe/Arisa Higashino memberikan mata penting untuk Jepun apabila menundukkan beregu muda hebat China, Chen Qingchen/Jia Yifan. Lin Dan menyamakan kedudukan apabila menumbangkan Kenta Nishimoto yang memberikan saingan sengit walaupun kurang pengalaman.

Kunci perlawanan ini adalah beregu lelaki yang diharapkan dapat dimenangi Jepun. Gandingan Takeshi Kamura/Keigo Sonoda yang mantap sepanjang edisi kali ini akur tewas kepada gandingan muda China. Pemain muda berbakat besar Jepun, Akane Yamaguchi, menangguh kemenangan China dengan aksi memukau dan bertenaga. Pemain rendah ini menang straight game. Terserah kepada acara beregu wanita. Gandingan muda China yang kedua-duanya berusia 19 tahun menentang beregu nombor satu dunia dan juara Olimpik Rio 2016.

Kelebihan untuk Jepun. Peluang untuk Chen Qingchen menebus kekalahannya dalam acara beregu campuran. Walaupun Misaki Matsutomo dan Ayaka Takahashi mencuba segala-galanya, tetapi tuah bukan milik mereka hari ini. Kesungguhan dan tenaga Chen Qingchen serta Jia Yifan terlalu unggul untuk dihadapi Misaki/Ayaka yang menyerah selepas dua set. Kejayaan Chen Qingchen menebus kekalahannya bermakna China terus beraksi di final sekali lagi untuk mempertahankan kejuaraan dua tahun lalu.

Jepun sangat hampir, terlalu hampir sebenarnya, tetapi terpaksa akur lagi. Jika Kamura/Sonoda menang dalam acara beregu lelaki, perlawanan tidak perlu dipanjangkan ke permainan terakhir (beregu wanita). Namun, sebenarnya di hari yang lain, Matsutomo/Takahashi pasti menang mudah mengatasi Qingchen/Yifan. Hari ini bukan milik Jepun. 

Final: Korea vs China. Esok, jam 11 pagi waktu Malaysia. 



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif