Welcome To My Life...

Tuesday, July 10, 2018

Piala Dunia FIFA 2018 -- Suku Akhir

Assalamualaikum.

Berakhir sudah empat perlawanan suku akhir Piala Dunia FIFA 2018 di Rusia, edisi ke-21 pertandingan. Empat pasukan terakhir kini akan menentukan juara yang berhak.

Tiga daripada empat perlawanan berakhir tanpa memerlukan masa tambahan. Hanya Rusia-Croatia yang berlarutan sehingga ke penentuan sepakan penalti. Berikut adalah ulasan ringkas untuk semua perlawanan pusingan suku akhir.


URUGUAY 0-2 PERANCIS

Tanpa Edinson Cavani yang cedera ketika menewaskan Portugal, Uruguay adalah satu pasukan yang tumpul jentera serangannya. Dari awal pertandingan lagi, Uruguay bergantung kepada gandingan Luis Suarez dan Cavani. Tanpa Cavani, Suarez gagal mencetus inspirasi yang diperlukan. Barisan pertahanan Perancis tidak diuji dengan cukup. Antoine Griezmann menjadi watak penting. Sepakan percuma Griezmann ditanduk oleh Raphael Varane untuk gol pertama. Ledakan jarak jauh Griezmann ditampan Fernando Muslera ke gawang sendiri untuk membawa Perancis ke separuh akhir.

-----

BRAZIL 1-2 BELGIUM

Pertembungan antara dua pasukan terbaik yang tinggal selepas penyingkiran Jerman. Brazil tidak bernasib baik apabila Fernandinho menjaringkan gol sendiri berpunca daripada situasi sepakan sudut. Situasi Brazil semakin sukar apabila Belgium menggandakan kelebihan menerusi satu serangan kilat yang diinspirasikan oleh Romelu Lukaku dan disempurnakan oleh ledakan kencang daripada Kevin De Bruyne. Walaupun mendominasi permainan dan pemain gantian, Renato Augusto, merapatkan kedudukan menerusi tandukan hasil hantaran lambung Coutinho. Brazil bermain dengan baik, namun kecemerlangan Thibaut Courtois menafikan setiap serangan yang dilancarkan.

-----

SWEDEN 0-2 ENGLAND

Sweden lebih terkenal sebagai pasukan dengan pertahanan yang mantap. Walaupun barisan mereka seimbang di semua bahagian, tetapi jentera serangan mereka tidak setajam England. Ternyata England selayaknya menang dengan menguasai permainan (57%) dan berjaya menembusi keampuhan benteng Sweden. Harry Maguire menanduk sepakan penjuru Ashley Young untuk gol pertama. Dele Alli pula menanduk hantaran cantik Jesse Lingard untuk meneruskan misi "It's coming home". Perjalanan ini bagaikan mimpi bagi skuad England kerana mereka melakukan apa yang 'Generasi Emas' mereka tidak mampu lakukan sebelum ini.

-----

RUSIA 2-2 CROATIA (penalti 3-4)

Croatia menjadi hanya pasukan kedua dalam sejarah Piala Dunia (selain Argentina pada 1990) yang memenangi penentuan sepakan penalti dua kali dalam satu edisi. Kemenangan ini juga adalah yang kedua berturut-turut bagi Croatia beraksi lebih 120 minit di atas padang. Walaupun ini bermakna mereka tidak mampu membunuh permainan dalam masa sebenar, tetapi ia juga bermakna para pemain mereka mempunyai karakter dalam menghadapi tekanan yang tinggi, terutamanya penjaga gol Croatia, Danijel Subasic yang sekali lagi menjadi wira. 

----------------------

Jadual pusingan separuh akhir (waktu Malaysia).

Rabu (11 Julai)
Perancis vs Belgium (2 pagi)

Khamis (12 Julai)
Croatia vs England (2 pagi)

Previu dua perlawanan ini dalam entri akan datang.




No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif