Welcome To My Life...

Tuesday, July 10, 2018

Previu Separuh Akhir Piala Dunia FIFA 2018 #2

Assalamualaikum.

Previu Pusingan Separuh Akhir (Bahagian 2)


Hanya tinggal dua perlawanan sebelum juara dunia baru ditabalkan (penyandang juara sudah tersingkir). Antara empat pasukan ini, hanya Belgium berada dalam kelompok lima terbaik ranking dunia. Dua pasukan (England dan Croatia) berada di luar kelompok sepuluh terbaik (top 10). Dua pasukan terbaik daripada segi ranking dunia akan bertarung sesama sendiri.

Kedua-dua perlawanan ini antara bekas pemenang Piala Dunia (sekali) dengan pasukan yang tidak pernah memenangi Piala Dunia. Boleh dikatakan pemain dalam semua pasukan adalah generasi emas bagi negara mereka.


Berikut adalah previu ringkas untuk perlawanan separuh akhir.

-------------------------

Bracket kiri

(1C-1G) Perancis vs Belgium
Ranking dunia (7 Jun 2018): 7-3

20 tahun sudah berlalu sejak Perancis menjulang trofi keramat di tanah sendiri. Belgium pula belum pernah menang. Daripada segi serangan, Belgium lebih baik daripada Perancis. Belgium menang semua lima perlawanan setakat ini. Belgium juga menumbangkan Brazil yang memiliki pertahanan kental. Jentera serangan Perancis juga bukan calang-calang. Walaupun hanya tiga gol dijaringkan di peringkat kumpulan, Perancis membenam Argentina dengan empat gol diikuti menembusi benteng utuh Uruguay dengan dua gol.

Jangan terkejut jika perlawanan ini berakhir dengan jumlah jaringan besar (3-2 atau 4-3). Atau perlawanan ini mungkin juga berlarutan ke masa tambahan.

-----

Bracket kanan

(1C-2G) Croatia vs England
Ranking dunia (7 Jun 2018): 20-12

Dua pasukan yang telah melalui situasi masa tambahan. Croatia lebih penat kerana melalui detik getir penentuan sepakan penalti dua kali. Hakikat ini menunjukkan karakter pemain-pemain Croatia yang cekal dalam keadaan yang begitu mencabar. Jaringan gol mungkin dapat disaksikan dalam masa permainan sebenar. Namun tidak menghairankan jika perlawanan ini diheret ke penentuan sepakan penalti lagi. Croatia telah menjadi pasukan kedua yang menang penentuan sepakan penalti dua kali dalam satu edisi. Mampukah mereka melakukannya tiga kali berturut-turut dan menjadi pasukan pertama dalam sejarah yang berjaya?

England mahu menamatkan penantian 42 tahun sejak memenangi Piala Dunia tunggal ketika 'generasi emas' Croatia mahu memenangi trofi sulung mereka. Motivasi dalam kem kedua-dua pasukan berada di puncak.

-------------------------

Ramalan perlawanan akhir:

Belgium vs Croatia



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif