Welcome To My Life...

Tuesday, July 10, 2018

Previu Separuh Akhir Piala Dunia FIFA 2018

Assalamualaikum.

Previu Pusingan Separuh Akhir (Bahagian 1)

Kekalahan Uruguay dan Brazil bermakna tiada lagi wakil dari benua lain di atas muka bumi yang akan mencabar dominasi pasukan dari benua Eropah. Empat pasukan Eropah akan berentap sesama sendiri. Separuh akhir Piala Dunia kali ini umpama separuh akhir pertandingan Euro.

Hanya dua trofi Piala Dunia yang pernah dimenangi oleh empat pasukan ini jika dicampurkan (England pada 1966, dan Perancis pada 1998). Jika Belgium menewaskan Perancis dan Croatia menewaskan England, sudah terjamin akan ada pasukan yang bakal memenangi Piala Dunia pertama mereka.

Berikut adalah carta empat pasukan yang masih berpeluang untuk memenangi trofi keramat ini selepas menempuhi lima perlawanan (ranking dunia pada Oktober 2017 dalam kurungan):


Belgium selayaknya berada di tangga pertama carta. Satu-satunya pasukan yang masih kekal dengan rekod kemenangan 100%, pasukan dengan jumlah gol terbanyak (14), dan perbezaan jaringan dan bolos terbesar (+9). Belgium juga tidak pernah melalui situasi masa tambahan (yang meletihkan) selain Perancis di tangga kedua. Daripada segi jumlah gol yang membolosi gawang, semua pasukan setara. Hanya England yang pernah tewas dalam edisi kali ini (kepada Belgium di peringkat kumpulan).

Dua pasukan di dua tangga teratas akan bertemu sesama sendiri untuk menentukan pasukan yang layak berentap dengan pemenang perlawanan Croatia-England.

Previu pertembungan antara pasukan akan disambung dalam Bahagian 2. 


No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif