Welcome To My Life...

Tuesday, December 25, 2018

Lelaki Aqua

Assalamualaikum.

Memang benar, tak salah lagi, entri ini adalah tentang filem 'Aquaman'

Aquaman ialah seorang adiwira dalam universe DC Comics. Penulis lebih biasa dengan Marvel Cinematic Universe daripada Marvel Studios. Tapi penulis layan juga filem-filem DC. Seperti yang diketahui oleh para peminat filem adiwira, filem DC tidak punya banyak humor berbanding dengan filem Marvel.

Penulis nak bagi ulasan ringkas saja. Penulis pergi menonton bersama kakak penulis sendiri dan kawan kepada kakak (yang belanja tiket wayang, terima kasih!). Penulis sebenarnya letih selepas kerja dan itu sebabnya penulis terlelap beberapa kali semasa menonton. Bukan kerana filem ini membosankan (well, it's DC movie anyway) tetapi lebih kerana penulis kenyang dan letih. Menonton pula di waktu malam.

Rating peribadi: 8/10

Filem bermula dengan Thomas Curry menyelamatkan Atlanna (puteri kerajaan dasar laut Atlantis) pada tahun 1985. Mereka bercinta maka Arthur Curry (Aquaman) dilahirkan dengan kuasa istimewa. Atlanna terpaksa pulang ke tempat asalnya demi keselamatan Thomas dan juga anak mereka. Atlanna berjanji akan pulang semula untuk menemui Thomas.

Babak penting seterusnya adalah apabila Aquaman menyelamatkan kapal selam nuklear Rusia yang diserang oleh lanun. Ketua lanun, Jesse Kane, terbunuh menyebabkan anaknya, David Kane berdendam dengan Aquaman.

Secara keseluruhan, filem ini tidak gagal. Sinematografi yang indah, kesan khas yang baik (sudah dijangka) dan pengarahan James Wan yang tidak mengecewakan. Tetapi, penulis telah menonton bahagian penting kisah Aquaman ini dalam filem 'Justice League' yang diterbitkan pada tahun 2017. Jadi filem Aquaman ini lebih kepada extended version.

Penulis ada masalah dengan durasi filem ini selama hampir dua jam setengah. Ada babak yang agak meleret dan boleh saja dibuang untuk memadatkan filem ini kepada dua jam saja. Secara jujur, penulis terlelap semasa pertarungan antara Aquaman dan Black Manta (David Kane yang diberi kuasa).

Sesuatu yang paling penulis suka adalah penceritaan sejarah dan babak imbas kembali. Those are the plus points. Filem ini mungkin membosankan bagi mereka yang tidak minat filem adiwira dan tidak lazim dengan filem-filem DC.

Selamat menonton.



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif