Welcome To My Life...

Tuesday, April 17, 2012

Kem Asahan Part 1


Assalamualaikum..
Salam sejahtera..

Aku nak ceritakan pengalaman aku di kem I-ProKhas di Kem PLKN Asahan, Melaka. Kem Program Khas Pemantapan Rohani. Bahagian pertama ini berkisar pada hari pertama iaitu Jumaat, 13 April 2012.

Selepas solat Jumaat, aku bertolak ke sana lebih kurang pukul 3 petang. Kitorang seramai hampir 90 orang daripada aneka program tiba di sana hampir jam 7 malam. Selepas mendaftar, makan malam dan solat maghrib berjemaah, kitorang memulakan program pertama pada pukul 8 malam. Kitorang menyanyikan lagu rasmi I-ProKhas iaitu Demi Matahari yang berkisar tentang kebesaran Allah dan dinukilkan daripada surah as-Syams.

Kemudian kitorang bermain satu permainan "Angin Bertiup" untuk menentukan kumpulan. Aku pun tak sangka. I thought it was just for fun. Ada 9 kumpulan yang akan membina ukhwah sepanjang tiga hari program, 5 kumpulan muslimah dan 4 kumpulan muslimin. Bukan memupuk semangat assabiah tapi membina kerjasama antara sesama saudara seagama. Seperti mafhum firman Allah dalam surah al-Hujurat ayat 10 :

"Sesungguhnya setiap mukmin itu bersaudara."

Selepas kumpulan dibahagikan, setiap kumpulan diperkenalkan dengan fasilitator masing-masing yang dibarisi ustaz dan ustazah yang dijemput khas dari INTEC dan UiTM induk. Maka ceramah pertama dimulakan oleh Timbalan Pengarah HEP, Cikgu Hassan yang bergegas jauh dari program sebelumnya bersama anak lelakinya. Beliau berceramah tentang cabaran hidup pelajar Muslim di luar negara. Seperti biasa, aku menikmati ceramahnya yang lucu dan tidak membosankan. Beliau bercerita tentang pengalaman dan peristiwa yang pernah berlaku.

Banyak masalah dan persoalan tentang situasi-situasi yang diberikan tapi sengaja tidak dijawab. Bukan kerana tiada ilmu tapi kerana jawapan akan diberikan dalam sesi ceramah seterusnya pada hari kedua. Contohnya, bagaimana menentukan kiblat jika berada di atas kapal terbang? Mahu tahu jawapannya? Nantikan sambungan bahagian kedua. :)

Kami dibenarkan pulang ke bilik masing-masing pada pukul 11.30 untuk beristirehat sebelum memulakan hari kedua dengan qiamullail..

BERSAMBUNG........










p peluk s : Terimalah taubatku ya Allah..


2 comments:

suha said...

hehe suka la ngn penulisan awak..memg too detail smpai leh imgine ade kt sne hehe

M Fizan said...

@suha hehe..thanks akak.. biasa-biasa jer lar...

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif