Thursday, April 19, 2012

Ujian Senang dan Susah



Assalamualaikum.
Salam sejahtera.

Alhamdulillah, sejak balik daripada kem kerohanian Ahad lepas, aku semakin tenang menghadapi nasib yang kurang baik. Aku anggap itu sebagai ujian buatku. Begitu juga apabila bernasib baik, aku juga kira itu sebagai ujian.

Tapi aku takut bila diuji dengan keuntungan. Aku takut hati aku tersasar menjadi riak dan takbur. Syirik kecil tu. Sukar mengawal perasaan itu. Apa yang aku termampu cuma menyebut nama Allah dan berdoa hati aku tidak riak.

Semalam dan hari ni aku melihat ujian. Tengah hari semalam kesabaran aku tergugat. Video presentation CTIS yang aku masukkan sari kata dari jam 8 pagi akhirnya tidak dapat dihasilkan dek kerana kesilapan teknikal. Ketika itu, jam 1 tengah hari, aku seperti tidak percaya. Kemudian aku tak merasa marah. Aku tahu ada hikmah di sebalik semua itu.

Petang semalam pula, alhamdulillah, aku menang pertandingan dodgeball. Kemengan ini juga aku lihat sebagai ujian. Ujian Allah untuk melihat sama ada aku ingat atau lupa kepada-Nya.

Ingatlah. Nasib malang yang kita hadapi itu ujian. Musibah itu ujian. Malah keuntungan atau kejayaan itu juga ujian. Sabarlah. Tabahlah. Allah ada bersama kita. Pasti ada hikmah yang menanti. Wallahualam.











p peluk s : Sabarlah baiti jannati...


3 comments:

schaze zainn said...

baguslah sentiasa beringat :)

suha said...

Ala2 thoughtful friday gitu (^_^)n sgt setuju ngn perenggan akhir

M Fizan said...

@schaze zainn ingat-mengingati :)

@suha hehe..thanks akak katak ^^

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif