Welcome To My Life...

Saturday, April 21, 2018

Harimau Selatan Yang Terluka

Assalamualaikum.

Jika JDT mendakwa mereka 50 langkah di depan, adakah kekalahan semalam bermakna Pahang sudah 100 langkah di depan?

Malaysian Super League defending champions that won four seasons in a row (2014-2017). A team fielding Malaysian finest local players. A club rich enough to bring in high quality import players. Playing in front of their almost full-house supporters.

Yes, the field was terrible yesterday, not good for short-pass tactic.

Playing two legs (180 minutes plus) without scoring a SINGLE goal. And even conceded three goals at their home.

Whatever the excuse is, for their standard, it is unacceptable.

--------------------

"You rasa siapa menang game ni?" Kawan berbangsa Cina yang turut sama berada di stadium semalam meminta pandangan.

"Pahang." Yakin.

Dia tersenyum. Mungkin pada dia, penulis tak cukup waras untuk mengatakan Pahang boleh menang di 'kubu' dan gelanggang keramat Johor Darul Takzim. Tapi bagi penulis yang mengikuti perkembangan bola sepak tempatan, keputusan seri 0-0 di Kuantan dan kekalahan 4-0 JDT kepada Persija membuktikan mereka tidak kebal.

Penulis tidak hairan jika JDT menang kerana Larkin itu padang mereka. Tapi penulis tak terkejut langsung jika Pahang akan membuat kejutan bermakna. Padang sangat teruk semalam. Pasca hujan, padang becak walaupun nampak cantik dari udara. Padang tak sesuai untuk pergerakan hantaran pendek. Bola sangkut di becak, macam bermain bola kampung.

Memang meriah semalam. Sebelum sepak mula perlawanan jam 9, stadium hampir penuh. Penyokong Pahang yang bertandang tak sampai pun seratus orang (berada di kawasan khas mereka). Namun jeritan mereka lebih kedengaran sepanjang perlawanan kerana meraikan apa yang mereka saksikan. Dan apa yang semua peminat JDT saksikan di depan mata mereka sendiri.

---------------

Gol pertama hasil hantaran lintang cemerlang dari sebelah kanan. Sentuhan pertama Patrick Cruz sedikit jauh tapi dia mengejar dan sampai paling pantas untuk menewaskan Farizal Marlias. Gol pertama ini bermakna Pahang mendapat 'gol di tempat lawan'. 1-0.

JDT perlu meledak sekurang-kurangnya dua gol. Seri satu sama tidak cukup.

Separuh masa.

Gol kedua berpunca dari kesilapan pertahanan JDT sendiri. Memegang bola terlalu lama, Kogileswaran merampas bola sebelum tenang melihat posisi Patrick Cruz. Hantaran sempurnanya dapat dibaca Patrick Cruz yang memintas pertahanan untuk menjaringkan gol kedua peribadi. 2-0.

JDT mesti menjaringkan tiga gol sekarang. Misi semakin mustahil.

Gol ketiga sekali lagi hasil lorongan cantik Kogileswaran yang melepaskan larian Patrick Cruz. Tenang sungguh Cruz menggelecek pertahanan JDT sebelum melambungkan bola melepasi Farizal Marlias yang berada di luar posisi. Bola 'lemas', begitulah kata orang Kedah. 3-0.

Game over. Penonton JDT beransur keluar dengan maki hamun. Terlihat juga provokasi penonton JDT ke arah penyokong Pahang dari kawasan sendiri (anak jantan sungguh).

------------------

Berilah alasan apa saja. Bahawa kualiti padang yang sangat buruk. Bahawa JDT terasa kehilangan Diaz dan Figueroa. Bahawa itu bahawa ini.

Malam tadi JDT dimalukan di depan ribuan penyokong sendiri.

Dan penulis berada di stadium juga menjadi saksi.



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif