Thursday, March 20, 2014

Never Give Up

Assalamualaikum.

"Or watch the things you gave your life to,
broken,
And stoop and build 'em up
with worn-out tools."

Aku pernah kongsikan sajak "If" oleh Rudyard Kipling di laman blog aku. Dan aku suka untuk berkongsi sekali lagi. Kerana dalam sajak ini terdapat banyak pedoman menjadi seorang manusia.

Bila kita dah bina Rom (baca: usaha gila-gila) yang tak mengambil masa sehari, tiba-tiba apa yang kita bina sejak sekian lama runtuh. Hancur musnah. Ranapkah semangat kita bersama leburnya impian itu? Masihkah kita mampu berdiri selepas jatuh rebah ke bumi?

Jawapannya ada pada kita.

Bangkitlah. Orang bijak pandai kata: Jatuh tujuh kali, bangun lapan kali. Jangan takut untuk berlari bila tersadung sekali. Ujian itu mematangkan. Kegagalan itu memberi pengajaran.

Bertahanlah. Walau apa yang kita bina hancur dalam sekelip mata, bina ia semula. Meski jiwa kita begitu lemah kerna banyak masa kita terbazir begitu saja, jangan pernah mengalah. Remember this: Allah give the hardest battles to His strongest warriors. 

Renunglah. Pandanglah menembusi apa yang terzahir. Kerna tak semua jelas dari yang terlahir. Bukan semua terjawab dengan apa yang terukir. 
Semoga terus gagah menghadapi dugaan hidup.

Wallahualam.



Taman Resak
1930
20/03/2014


No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif