Saturday, October 7, 2017

Cerita Dalam Cerita: Port Dickson

Assalamualaikum.

Hari ini penulis dan lapan orang rakan bergerak ke Port Dickson untuk bersantai sambil barbecue. Sebenarnya tak santai sangat. Program ini hanya dirancang dalam masa kurang seminggu (kalau rancang lama-lama pun tak jadi kan?).

Rupa-rupanya nak sampai tempat berkelah tu punyalah seksa. Maka penulis bermandi peluh. Sepuluh kali lebih teruk dari workout harian. Destinasi di Tanjung Tuan. Terpaksa memanjat bukit sebelum turun semula melalui anak tangga yang curam. Bayangkan penulis memikul beg makanan yang berat. Panjang ceritanya, tapi diringkaskan, rakan-rakan yang lain naik ke kawasan lebih tinggi. Penulis dan dua orang lagi rakan turun terlebih dulu.

Elok saja kami sampai, air laut pasang. Sadis...

Selepas tu, mulalah proses membakar ayam dan sate. 




Nampak sedap kan? Tapi penat jugak nak bakar tu. 

---------------------------

Belum selesai lagi hari Sabtu kami. Seterusnya, mencari farmasi untuk membeli ubat gout bagi seorang rakan kami yang menikmati makanan sampai terkena serangan gout. Dah beli ubat, bergerak pulak makan cendol bakar. Yummy! Orang belanja memang sedap!

Destinasi seterusnya?

Pantai Teluk Kemang.

Walaupun dari bersembilan kini tinggal berlima, kami teruskan juga misi ekstrem menaiki bot pisang (banana boat). Ini pengalaman pertama bagi penulis. Memang teruja. Rasa cuak tu ada, tapi rasa nak mencuba tu memang dah sebati dalam diri. Suka nak cuba perkara baru.


Masa awal kami berempat naik bot tu, kawan penulis kat belakang dah cuak. Berapa banyak selawat dia baca mungkin dah cukup untuk jadi ustaz. Penulis masa tu masih boleh gelak lagi. Perjalanan pun bermula. Cengkaman pada tali bot kuat, pijakan kaki pun kuat. 

Masa bot pisang melantun di permukaan air laut tu memang dah terasa getarannya. Kami masih boleh gelak-gelak. Masih boleh jerit 'Takbir' dan 'Allahuakbar'. Makin lama, semakin ke tengah laut. Fuhh, memang berdebar. 'Tak naklah jatuh, tak naklah jatuh' hati bermonolog. Tiba-tiba nampak pemandu bot tu meningkatkan kelajuan dan bila dia melakukan pusingan tajam....

Semua jatuh ke laut. Masa tu, memang dah hanyut. Cuak ni. Pengalaman pertama. Pemandu bot tu memang steady. Tanpa jaket keselamatan, dia turun membantu kami. Tabik spring kepada dia. Memang salut habis. Kami 'dijatuhkan' kali kedua berhampiran dengan tepi pantai, lebih cetek. Puas hati dengan bayaran yang dikenakan untuk setiap kepala, bukan bayaran satu bot.\

So much fun

Banana boat survivors

Brothers

Kenangan di Port Dickson, 7 Oktober 2017. 

Keyboard off.



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif