Welcome To My Life...

Thursday, December 13, 2012

Chance Not Taken


We rue the chances not taken

Yeah, no doubt Thailand played dirty. Kindergarten field for Malaysia to train and Korean ref that was obviously unfair. Is that the service that Malaysia deserved? 

Tonight scoreline is Thailand 2-0 Malaysia, and aggregate Thailand 3-1 Malaysia. But it should be a different story had Fadhli Shas not been sent off by the Gangnam referee.

Malaysia kalah bermaruah. Kita melawan sehingga wisel penamat. Tiada gentar. Bagi aku, bukan memberi alasan atau cuba mencari salah lawan, pengadil memang berat sebelah. Sepanjang perlawanan, rakyat Malaysia marahkan pengadil (termasuk aku).

Pertama, kad merah untuk Fadhli Shas. Sudahlah kad kuning untuk Datsakorn (jersi nombor 7 Thailand) dan Fadhli tidak wajar, kad kuning pertama untuk Fadhli juga tidak sepatutnya berlaku kerana itu kesalahan pertama (minit ke-11). Terlalu tegas mungkin pengadil K-Pop berwajah gangster tersebut. 

Kedua, setiap perebutan bola di udara menjadi salah pemain Malaysia untuk merebut. Setiap kali pemain Malaysia melompat, wisel dibunyikan. Walaupun sesekali pemain Malaysia mencabar dari belakang, ada ketikanya juga bola direbut dengan bersih. Sedar atau tidak, pemain Thailand tidak melompat langsung, hanya menanti untuk dikasari. 

Lupakan pengadil yang mabuk tomyam dan padang tadika yang dipinjamkan untuk latihan skuad Malaysia, selebihnya salah pemain kita sendiri. Ya, walaupun beraksi kurang seorang pemain... eh, kurang dua orang. Pengadil boleh dianggap pemain ke-12 Thailand kerana terkena jampi bomoh Siam.

Meskipun Thailand memiliki kelebihan, sudah banyak kali berlaku dalam sejarah, pasukan dengan kekurangan pemain juga boleh menang. Lalu di mana silapnya pemain Malaysia? Mentaliti. Kita tidak cukup yakin bahawa kita mampu melakukannya. Penetrasi tidak menggerunkan tanpa Wan Zack Haikal.

Hari ini bukan milik kita. Tapi jangan kita lupa separuh akhir berformat timbal balas. Separuh akhir pertama di Bukit Jalil, kita menguasai permainan. Seharusnya kita menang bergaya dan tidak melepaskan 'gol-di-tempat-lawan' untuk Thailand. SEHARUSNYA, bukan 1-1, tapi 4-1. Safee Sali menanduk tepat kepada penjaga gol lawan dan Azamuddin Akil melepaskan peluang terhidang di depan gawang. Jangan kita lupa.

Konklusinya, tak ada rezeki. Shame on ref. I blame him










p sepak s : Malaysia 'menang'..


2 comments:

shahnonsalleh said...

sokong jijif sepenuhnya, it just not our day YET...

M Fizan said...

@shahnonsalleh we will come back!

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif