Welcome To My Life...

Sunday, February 9, 2014

Peluang

Assalamualaikum.


Kejayaan hanyalah untuk orang-orang yang berani.

Dalam hidup ni peluang datang dan pergi. Terserah pada kita. Sama ada kita nak memanfaatkannya. Atau kita nak biarkan saja. Lazimnya peluang hanya datang sekali. Kalau peluang tu datang lagi, kira orang yang mendapatnya sangat bertuah. 

Memang mudah untuk cakap 'grab the opportunities'. Hakikatnya tak semua orang berani melakukannya. Banyak risiko. Akibat yang perlu ditanggung. Pilihan datang dengan kesan yang perlu kita tanggung ke akhir nafas. Sekali kita buat pilihan, kita tak boleh kembali ke masa lalu.

Tapi, ingat! Orang tua-tua pernah berkata: 
"Opportunities are lost in the blink of an eye but regret can last for a lifetime."

Benar. Peluang hilang dalam sekelip mata saja. Penyesalan sampai ke akhir hayat kita. Terpulang pada diri kita. Sama ada kita nak menyesal kerana memilih. Atau menyesal sebab tak pilih. Our choice.

Kadang-kadang penyeksaan sebuah penantian juga menggerunkan kita. Sakit untuk terus menunggu. Menanti yang tak pasti. 

Tapi aku selalu pegang madah ni:
"It's difficult to wait, but worse to regret."

Aku mungkin menyesal dengan apa yang aku pilih. Atau aku akan menyesal dengan penantian yang tak membuahkan hasil. Tapi aku akan lebih menyesal kalau aku tak pilih sesuatu bila aku ada PELUANG untuk melakukannya.


Changloon
1625
09/02/2014


No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif